لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

واکنش‌ها به اظهارات سرپرست وزارت معارف طالبان


نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان
نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان

مقام‌های طالبان در نزدیک به یک سال حاکمیت‌شان در افغانستان دلایل مختلفی را در پیوند با بسته ماندن مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم مطرح کرده اند.

در تازه‌ترین مورد نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان روز دوشنبه در سفرش به ولایت خوست به خبرنگاران گفته است، برخی مکاتب به دلیل محدودیت‌های فرهنگی بسته اند.

شماری از شهروندان افغانستان به شمول آموزگاران این دلیل آقای منیر را نادرست می‌دانند.

نیلوفر، یک تن از آموزگاران گفت: "هیچ اسنادی وجود ندارد که طالبان بگویند ما مردم را قانع می‌کنیم، همین حالا از فامیل‌های خود ما بخاطری که دختران شان درس خوانده نمی‌توانند، زند‌گی‌های شان و دار وندار شان را رها کردند و به کشورهای همسایه پناهنده شدند بخاطر تعلیم دختران شان."

فروزان، یکی از شهریان کابل با رد اظهارات سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید پیش از آمدن طالبان میلیون‌ها دانش‌آموز دختر در مکتب‌ها درس می‌خواندند: "به نظر من هیچ مشکل فرهنگی وجود ندارد چون در دوره جمهوریت دختران افغان درس می‌خواندند، تحصیل می‌کردند، کار می‌کردند و برابر با مردان در جامعه خود شریک بودند."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و عزیزالله ریان سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

تمنا: ما تحت هر نوع شرایط آماده هستیم درس بخوانیم

مقام‌های حکومت طالبان پیش از این دلایل مختلفی برای بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم مطرح کرده اند. باری گفتند که در این راستا مانع شرعی وجود دارد، باری چالش در محتوای کتاب‌های درسی را مطرح کردند و باری هم مسئله کمبود بودجه را دلیل بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران دانستند.

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان گفته، آنان در تلاش اند با راضی کردن مردم روند آموزش دختران را از سر گیرند.

با این حال تمنا یک تن از دانش آموزان صنف دوازدهم از حکومت طالبان می‌خواهد که دروازه‌های مکاتب را هرچه زودتر به روی آنان باز کند: "من می‌خواهم بپرسم مشکل در کجا است که مکاتب باز نمی‌شوند؟ ما تحت هر نوع شرایط آماده هستیم، خواست من از امارت اسلامی این است که دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بگشایند."

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

از سوی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز اخیراً در گفت‌وگو با مجلۀ اشپیگل جرمنی تاکید کرده که مردم افغانستان خواستار رفتن دختران‌شان به مکاتب اند.

حامد کرزی: بدون زنان تحصیل کرده کشور مرده‌ای هستیم

آقای کرزی گفته که بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم برنامۀ پاکستان است.

در بخشی از گزارش اشپیگل به نقل از آقای کرزی آمده است: "پایان تحصیل دختران به معنای افغانستان منزوی است که نمی‌تواند روی پای خود بایستد. بدون زنان تحصیل کرده کشور مرده‌ای هستیم."

به رسمیت شناختن حقوق زنان به شمول حق آموزش یکی از مواردی است که در پی حاکمیت دوبارۀ طالبان اعتراضات و دادخواهی‌های گستردۀ داخلی و خارجی را در پی داشته، اما به نظر می‌رسد که تا به حال مقام‌های حکومت طالبان در بارۀ بسته ماندن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم به دیدگاه واحدی نرسیده اند.

راه حل و زمان بازگشایی این مکاتب نیز تا کنون مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG