لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

وزارت دفاع طالبان: مهدی مجاهد کشته شد


مهدی مجاهد فرمانده ناراضی گروه طالبان
مهدی مجاهد فرمانده ناراضی گروه طالبان

وزارت دفاع حکومت طالبان می‌گوید، مهدی مجاهد یک تن از فرماندهان مخالفش را کشته است.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، نیروهای آنان مولوی مهدی را که می‌خواست به ایران فرار کند، در مناطق سرحدی ولایت هرات کشته اند: "شام دیروز مولوی مهدی کسی که پیش از این در بلخاب سرپل بغاوت کرده بود و پس از آن به کوه‌ها فرار کرده بود و می‌خواست به ایران فرار کند، شام دیروز در نزدیک مرز از سوی مرزبانان امارت اسلامی کشته شد."

طالبان به کسانی که بر ضدشان سلاح بردارند، بغاوتگر می‌گویند.

یک تن از سخنگویان مهدی مجاهد که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، کشته شدن مولوی مهدی مجاهد را تأیید کرد، اما در این مورد جزئیات بیشتر ارایه نکرده است.

در این اعلامیه اضافه شده که همراه با مولوی مجاهد چند تن از دوستانش نیز کشته شده، اما شمار آنان مشخص نشده است.

مولوی مهدی مجاهد چندی پیش راهش را از طالبان جدا کرد و دلیلش را اختلاف بر سر سهمیۀ قومش در حکومت طالبان دانست.

او پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان به عنوان رئیس استخبارات حکومت طالبان در بامیان گماشته شد، اما پس از مدتی برکنار شد.

این برکناری سرآغاز اختلاف او با طالبان شد. تا جایی که مخالفت مسلحانه با طالبان را در سرپل آغاز کرد.

هرچند حکومت طالبان در نخست موضوع درگیری‌اش با این فرماندۀ پیشینش را در ولسوالی بلخاب سرپل تأیید نکرد، اما بعدها تأیید کرد که در منطقه عملیات راه اندازی کرده است.

درگیری آنان در ولسوالی بلخاب به مردم محل نیز تلفات جانی و زیان‌های وارد کرد، تا جایی که ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان گفت، گزارش‌هایی از کشتار خودسر، آوارگی باشندگان محل، تخریب ملکیت‌ها و دیگر موارد نقض حقوق بشری در ولسوالی بلخاب به آنان رسیده است.

همچنان ادارۀ هماهنگ کنندۀ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گزارش داد که در نتیجۀ درگیری‌ها در بلخاب ۲۷ هزار تن بی‌جا شده اند.

بستگان مهدی مجاهد، فرمانده پیشین هزاره‌تبار طالبان چندی پیش به رادیو آزادی گفته بودند که او ۱۳ سال پیش به طالبان پیوسته بود.

XS
SM
MD
LG