لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

ادعا های حملۀ طالبان بر غیر نظامیان افغان؛ نیکلاسن: نگرانیم، باید تحقیق شود


شماری از طالبان مسلح در پنجشیر
شماری از طالبان مسلح در پنجشیر

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان گفته که هر گونه ادعا ها در مورد حمله بر غیر نظامیان بسیار نگران کننده است، باید جدی گرفته شده و در باره‌اش تحقیق شود.

آقای نیکلاسن به روز چهارشنه ۲۹م ماه جون در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی از طریق اسکایپ همچنان گفت آن‌چه بیشتر مایۀ تشویش است، دسترسی محدود به معلومات است.

آن‌چه بیشتر مایۀ تشویش است، دسترسی محدود به معلومات است.

او افزوده که همیشه نیاز است تا برای اثبات درست یا نادرست بودن معلومات در این مورد بررسی انجام شود.

هرچند حکومت طالبان ادعا ها در بارۀ بدرفتاری و قتل غیر نظامیان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و سرپل را رد کرده، اما آقای نیکلاسن در این مصاحبه می‌افزاید: "از منظر حقوق بشری، هرگ ونه معلومات در بارۀ این شکل جنایات احتمالی، این نوع تلفات و حملات بر غیر نظامیان بسیار نگران کننده است. یقیناً نیاز است تا در این موارد تحقیق شود. آن‌چه حتی بیشتر مایۀ تشویش است، در حال حاضر محدود بودن دسترسی به معلومات در افغانستان است و مشخصاً می‌دانم که دسترسی ژورنالیستان یا تحقیق کننده‌گان به مناطق محدود است. بنابر این، یقیناً ما باید این نوع ادعا ها را جدی بگیریم. اما همیشه نیاز است تا این معلومات باید تأیید و عمل شود."

آرشیف، شماری از طالبان مسلح
آرشیف، شماری از طالبان مسلح

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان، یوناما به روز چهارشنبه گفت که به‌خاطر گزارش‌هایی در مورد نقض جدی حقوق بشر بنابر درگیری اخیر در ولسوالی بلخاب نگران است و این موضوع را دنبال می‌کند.

ادعاهایی مطرح شده که طالبان پس از حمله بر بلخاب برای مقابله با مولوی مهدی مجاهد، فرماندۀ هزاره‌تبار که از طالبان جدا شده، شماری از افراد اسیر شدۀ او را کشته اند.

به تازه‌گی اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر نظام مخلوع جمهوری افغانستان گفته اند که حملات اخیر طالبان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به جان باختن غیر نظامیان انجامیده است.

طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل شماری از غیر نظامیان را تیرباران کرده‌اند.

آن‌ها که در تبعید بسر می‌برند در اعلامیه‌ای مدعی شده‌اند که بر اساس شواهد موجود، طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل شماری از غیر نظامیان را تیرباران کرده‌اند.

در اعلامیه آمده است که پیش از این حقوق بشر در ولایت‌های پنجشیر و بغلان نیز نقض شده‌است.

آرشیف، دفتر کمیسیون پیشین حقوق بشر افغانستان در کابل
آرشیف، دفتر کمیسیون پیشین حقوق بشر افغانستان در کابل

پیش از این، عبدالسلام حنفی معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان در واکنش به گزارش‌ها از قتل‌های خودسرانه در بلخاب گفته است که طالبان به غیر نظامیان زیان نمی‌رسانند.

ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان به تازه‌گی در تویتر نوشت که پس از تهاجم طالبان بر ولسوالی بلخاب، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از قتل‌های فرا قضایی، بی‌جا شدن غیر نظامیان، تخریب خانه‌ها و دیگر اشکال رفتار غیر انسانی را دریافت کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG