لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

سیلاب زده ها: به جز لباس هیچ چیزی نداریم ما را کمک کنید


سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر
سیلاب در ولسوالی خوشی ولایت لوگر

در سه روز گذشه لوگر، میدان وردک، نورستان، لغمان و ننگرهار بیشترین آسیب را از سیلاب‌ها دیده اند.

خانه‌های مردم فرو ریخته، زمین‌های زراعتی ویران شده و مهم تر از همه تلفات جانی نیز در پی داشته است.

بر اساس معلوماتی که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان و مقامات محلی به رادیو آزادی داده است، در سه روز گذشته در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در ولایات لوگر، نورستان و غزنی دست کم ۴۰ تن جان باخته و ۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

تنها در لوگر ۲۰ تن جان باخته، ۳۰ تن زخمی شده و از زنده و مردۀ ۴ تن دیگر خبری نیست. همچنان ۱۸ تن در نورستان و دو جوان در غزنی نیز جان باخته اند.

در این میان ولسوالی خوشی ولایت لوگر به شدت از سیلاب‌ها آسیب دیده است.

شرف الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، خانه‌های مردم در ولسوالی خوشی همچنان زیر آب است و نزدیک به ۲۸۰۰ خانه از بین رفته است.

"شش کمپ برای شان ساختیم و خیمه نیز زده ایم. فعلاً برایشان غذای آماده می‌دهیم. به همین ترتیب کمیته‌هایی برای آنها تشکیل داده‌ایم که از طریق آن سروی می‌کنیم و چیزهای دیگری هم برایشان می‌دهیم و بعداً با همکاری نهادها بررسی کاملی انجام خواهیم داد، فعلاً کمک‌های اولیه به همین گونه ادامه خواهد داشت."

سیل زدگان این منطقه نیز از وضعیت بد خود نگران هستند.

دو تن آنان به نام‌های روح الله و نور محمد می‌گویند: "سیل همه چیز را خراب کرد، فقط لباس که در جان داریم باقی مانده، دیگر هیچ چیزی نداریم، غذا نداریم. همه بیرون آمده‌ایم، زنان ما آنجا نشسته‌اند، اینجا آمده‌ایم تا مردم صدای ما را بشنوند."

"ما از خداوند و جامعۀ جهانی کمک می‌خواهیم. بیایید حال ما را ببینید، همه چیز را ببینید، اتاق‌ها را ببینید، خانه‌ها را ببینید."

این توقع و خواست‌ تقریباً همه سیل زدگان است که خواستار کمک‌های عاجل هستند.

افغانستان در سال جاری به دلیل حوادث طبیعی با بدترین فاجعه روبه‌رو است.

از سویی هم برخی از سازمان‌های هواشناسی بین‌المللی و داخلی نسبت به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در ۲۱ ولایت افغانستان در روزهای آینده هشدار داده اند.

مقام‌های حکومت طالبان هم از جامعۀ جهانی می‌خواهند که به سیل زدگان افغانستان کمک کند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که این فاجعه خارج از کنترل آنهاست و از جامعۀ جهانی می‌خواهند که در این زمینه با آنها همکاری کند.

XS
SM
MD
LG