لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

شماری از سیلاب زده‌ها: تا اکنون هیچ کمکی با ما نشده است


ویرانی های ناشی از سیلاب ها در ولسوالی خوشی ولایت لوگر
ویرانی های ناشی از سیلاب ها در ولسوالی خوشی ولایت لوگر

در حالی که سیلاب‌ها در افغانستان ویرانی‌های گسترده‌ای را به بار آورده و تلفات جانی در پی داشته، شماری از سیلاب زدگان می‌گویند، تا به حال حکومت طالبان و موسسه‌های امدادرسان با آنان هیچ نوع کمکی نکرده اند.

آنان می‌گویند، سیلاب‌ها همه دارایی‌های آنان را برده است و حکومت و موسسه‌های کمک‌رسان دست کم در راستای تهیۀ مواد اولیه با آنان کمک کند.

ذبیح الله، باشندۀ ولسوالی خوشی ولایت لوگر در صحبت به رادیو آزادی گفت: "در طرف ما بسیار وضعیت بد جریان دارد، خانه‌ها از بین رفته است، مواد خوراکی ختم شده، خانه نداریم که در آن زندگی کنیم، خوراک نداریم که اطفال بخورند، ما حیران هستیم که چه کنیم."

نیلاب در ولسوالی موسهی کابل زندگی می‌کند او به رادیو آزادی گفت: "اینجا در ولسوالی موسهی سیلاب‌های شدید آمده، به مردم زیان‌های هنگفت رسانیده، خانه‌ها ویران شده، زمین از بین رفته، امید است که حکومت صدای ما را بشنود و کمک بکند."

آنان همچنان از نبود شفافیت در کمک‌های صورت گرفته در برخی مناطق از سوی حکومت طالبان انتقاد می‌کنند و می‌گویند، بیشتر اوقات با افرادی کمک صورت می‌گیرد که روابطۀ نزدیک با طالبان دارند.

اما مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان این ادعا‌ها را رد کرده است.

بر بیناد اظهارات مسئولان این وزارت، در دو هفتۀ گذشته در نتیجۀ سیلاب‌های شدید در مناطق مختلف افغانستان، ۸۰ تن کشته و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

سرازیر شدن سیلاب در ولایت ننگرهار
سرازیر شدن سیلاب در ولایت ننگرهار

محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، همچنان صد‌ها جریب زمین زراعتی، باغ‌ها و همین گونه مواشی خانگی در نتیجۀ سیلاب‌ها از بین رفته اند.

آقای حقانی به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، شب گذشته جاری شدن سیلاب‌ها در میدان وردک، غزنی و کندهار به مردم زیان‌های مالی رسانیده است: "شب گذشته در ولایت‌های مختلف باران‌های شدید بود که پس از آن سیلاب‌های شدید آمده بود، این سیلاب‌ها در میدان وردک، لوگر و غزنی ده‌ها خانه مردم را ویران کرده، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشته، به همین گونه راه کابل کندهار از سبب جاری شدن سیلاب‌ها در قره باغ غزنی بسته شده بود که در حال حاضر باز شده است."

او می‌گوید، این وزارت تلاش دارد تا به تمام مناطق سیلاب زده‌ کمک فرستاده شود.

این در حالیست که حکومت طالبان به تاز‌گی از سازمان ملل متحد خواسته که با سیلاب زدگان کمک کند.

در همین حال ادارۀ هوا‌شناسی افغانستان از باران‌ها و سیلاب‌های احتمالی در ۱۹ ولایت شمال شرقی این کشور خبر داده است.

بدخشان، تخار، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کاپیسا، پنجشیر، بغلان، پروان، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، غزنی، ارزگان و زابل از ولایت‌هایی اند که گواه باران‌های شدید و سیلاب‌ها خواهند بود.

میزان بارندگی‌ها در این ولایت‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ ملی متر تخمین زده شده است.

بر اساس خبرنامۀ ادارۀ هواشناسی افغانستان، در هرات، فراه و نیمروز وزش باد تند همراه با گرد و خاک نیز پیش بینی شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG