لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

سازمان های مدافع حقوق بشر: ملل متحد برای نظارت از حقوق بشر در افغانستان هیئت توظیف کند


شماری از زنان معترض در کابل
شماری از زنان معترض در کابل

سازمان‌های مختلف حامی حقوق بشر و حقوق زنان در نامهٔ سرگشاده‌یی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته اند تا یک گروه بزرگ کاری را برای بررسی وضعیت حقوق بشری در افغانستان به ویژه حقوق زنان ایجاد کند.

در این نامه که ۲۲ سازمان و نهاد‌ مختلف جهانی و داخلی حامی حقوق بشر در آن امضا کرده و تاکید شده است که در کنار تمدید کار ریچارد بنیت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد یک گروه کلانتر دیگر نیز گماشته شود تا اوضاع و رویداد‌هایی را مستند سازی کنند که از سوی طالبان در برابر افغان‌ها به ویژه زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر صورت گرفته اند.

دیدبان جهانی حقوق بشر نیز یکی از امضا کنندگان این نامه است.

هید بار مسئول بخش زنان این سازمان به رادیو آزادی گفت:

« استدلال ما این است که سیستم کنونی موجود برای نظارت از حقوق بشر بسنده نیست. ریچارد بینت گزارشگر ویژه خوب کار می کند اما مقام او یک مقام رضاکارانه است و تنها چهار کارمند دارد و این با در نظرداشت مقیاس نقض حقوق بشری که همین اکنون در افغانستان رخ می دهد بسنده نیست. بنا بر این ما از اتحادیۀ اروپا که رهبری این روند را در شورای حقوق بشر دارد و از دیگر کشورها می خواهیم که به زودی گام بردارند و یک راهکار بسیار بسیار قوی را ایجاد کنند تا کسانی که همین اکنون مرتکب جرایم در افغانستان می شوند به عدالت کشانیده شوند و نیز جلو انجام برخی از جرم ها گرفته شوند.»

هیدر بار
هیدر بار

سازمان‌های یاد شده در این نامه نوشته اند، « طالبان در تلاش اند تا زنان افغان را به طور کامل از حقوق و آزادی های مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شان محروم کنند.»

در بخشی از این نامه بعضی موارد نشانی و بر آن تاکید شده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۲ سپتامبر بار دیگر در مورد افغانستان بحث می کند

« بررسی همه موارد ادعای نقض قوانین حقوق بشر که مطابق قوانین جهانی در برابر زنان و دختران جرم تلقی می شوند، جمع آوری و تحلیل شواهد این گونه تخلف‌ها، مستندسازی اطلاعات و شواهد مربوط، دخیل ساختن نهادهای قضایی بین المللی، شناسایی افراد و اداره‌های متهم به دلیل ادعاها و اعمال همه اجرات قانونی در آینده بالای آن.»

تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر در ژنیو
تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر در ژنیو

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است ۱۲ سپتمبر ۵۱ مین نشست خود را براگزار کند و در این نشست وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این نامۀ مشترک تأکید شده اس که شورا مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد باید همواره از وضعیت حقوق بشر در افغانستان آگاه باشد و بر آن بحث کند.

در همین حال، آن‌ها خواستار آماده کردن اطلاعات تازه از سوی گزارشگر ویژهٔ کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شدند.

طالبان به تازگی در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه، به رادیو آزادی گفته بود، آن‌ها در چارچوب شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی به رعایت حقوق بشر و زنان متعهد هستند.

در عین حال، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجهٔ حکومت طالبان در یک نشست خبری در ۷ سپتمبر گفت، آن‌ها از طریق محاکم حقوق بشر را عملی خواهند کرد و نیاز به ایجاد دیگر کمیسیون‌ها نیست.

این در حالی است که با گذشت بیشتر از یک سال از حاکمیت طالبان زنان از کار منع شدند، حجاب برآن‌ها اجباری شده، و دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از حق آموزش محروم‌اند.

XS
SM
MD
LG