لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

ده‌ها تن از دختران دانش آموز در ولایت پکتیا راهپیمایی اعتراضی کردند


تصویر آرشیف جنبهٔ تزئینی دارد
تصویر آرشیف جنبهٔ تزئینی دارد

ده ها دختر دانش آموز بالاتر از صنف ششم امروز در ولایت پکتیا تظاهرات کردند.

آنها پس از اینکه دو هفته پیش شماری از مکاتب باز شده در شهر گردیز و ولسوالی سمکنی بروی آنها دوباره بسته شد، اعتراض کردند.

یکی از باشندگان ولایت پکتیا که به دلایل امنیتی از افشای نامش خودداری کرده به رادیو آزادی گفت، دخترانی که امروز به مکتب رفته بودند، با چشمان پر از اشک دوباره به خانه هایشان برگشتند و شماری هم به شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا رفته، صدای شان را در برابر این اقدام طالبان بلند کردند.

ویدئوهای متعدد از این تظاهرات در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و در یکی از این تظاهرات، یک دانش آموز مکتب با صدای گریه آلود، می گوید:

"چرا با احساسات ما بازی کرده و چرا ما را ناامید به خانه های ما بازگردانید؟ ما و قشر مظلوم هستیم."

گزارش ها: طالبان مدیران این پنج لیسه را در پکتیا دستگیر کرده و به یک محل نامعلوم فرستاده اند.

از مولوی منیب، رییس معارف طالبان در پکتیا در مورد تظاهرات امروز و بسته شدن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم پرسیدیم، اما او گفت که در سفر است و بعداً معلومات را در مورد ارائه خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها، دو هفته پیش چهار لیسه دختران در شهر گریز مرکز ولایت پکتیا و یک لیسه در ولسوالی سمکنی این ولایت که هزاران دختر بالاتر از ششم ابتدایی در آن مشغول آموزش هستند، با مشورت مدیران مکاتب و والدین دختران باز شده بود.

در برخی گزارش های تایید نشده گفته شده که طالبان مدیران این پنج لیسه را در پکتیا دستگیر کرده و به یک محل نامعلوم فرستاده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک نشست خبری گفته بود که آنها در حال بررسی این موضوع هستند که مکاتب در ولایت پکتیا به دستور چه کسی، باز شده است.

بیش از یک سال از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان می گذرد و حکومت آنها مکاتب دختران بالای صنف ششم را مسدود کرده، هزاران دانش آموز را از تحصیل محروم ساخته اند و با وجود فشارهای داخلی و بین المللی، طالبان در زمینۀ بازگشایی این مکاتب اقدامی نکرده اند.

طالبان کمیسیونی را برای بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم ایجاد کرده اند، اما تا هنوز هیچ کار عملی در این بخش انجام نشده، سخنگوی وزارت معارف طالبان هم چندین بار گفته که در زمینۀ بازگشایی مکاتب دانش آموزان بالاتر از صنف ششم، منتظر دستور رهبر این گروه هستند، ولی تا هنوز هم معلوم نیست که رهبر طالبان چی وقت در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG