لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

واکنش‌ شماری از آموزگاران به اظهارات اخیر سرپرست وزارت معارف طالبان


آرشیف - یکی از مکاتب شهر کابل. August 30, 2021
آرشیف - یکی از مکاتب شهر کابل. August 30, 2021

گفته‌های اخیر نورالله منیر سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در بارۀ این‌که "اگر آموزگاران خوش نیستند با حقوق کنون‌شان کار کنند، بروند و کار دیگری را اختیار کنند." واکنش برانگیز شده است.

برخی از آموزگاران مرکز و ولایات کشور می‌گویند، سرپرست وزارت معارف به‌ جای این گونه اظهارات باید در این شرایط دشوار از آموزگاران حمایت کند.

یک تن از آموزگاران در ولایت کابل که به علت هراس از تهدیدهای امنیتی می‌خواهد نامش را در گزارش ننویسیم به رادیو آزادی گفت: "این سخنان سرپرست وزارت معارف مسئولانه نیست که می‌گوید آموزگاران وظیفه آموزگاری را رها کرده و کاری دیگری را اختیار کنند سرپرست معارف باید از ما حمایت کند."

یک آموزگار: ما تحصیل کرده ایم و این حق ماست که آموزگار باشیم

آموزگار دیگری که او نیز به علت حساسیت موضوع می‌خواهد نامش را در گزارش ننویسیم روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این گونه گفته‌ها مناسب کسی که مقام وزارت را رهبری می‌کند نیست: "ما هم می‌گویم که آموزگاران باید مسئولیت پذیر باشند اما این شایسته یک مقام وزارت نیست که گفته است کسی آموزگاران را به زور نیاورده ما تحصیل کرده ایم و این حق ماست که آموزگار باشیم."

نورالله منیر سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان
نورالله منیر سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان

این در حالیست که نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان روز یکشنبه در ترینکوت مرکز ولایت ارزگان در مورد حقوق آموزگاران و آموزش دختران سخنرانی کرده است.

او با اشاره به مسئولیت پذیری آموزگاران در برابر دانش آموزان گفته است: "آموزگاران باید مسئولیت پذیر باشند و کسانی که با حقوق کنونی‌شان قناعت ندارند، می‌توانند کاری دیگری را اختیار کنند."

او می‌گوید: "یک معلم این را گفته نمی‌تواند که من بخاطری کار کم می‌کنم که این پول برای من و خانواده‌ام بسنده نیست، این اگر یک افغانی است به رضای خود قبول کردی و قرارداد عقد کردی و اگر خوش نیستی وظیفه را رها کن و یک کار دیگر بکن."

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان همچنان گفته است که آموزگاران به خواست خود این وظیفه را اختیار کرده و حکومت طالبان آنان را به زور به این کار نه گماشته است.

این در حالی‌ است که هنوز هم انتقادها در پیوند به باز شدن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم از حکومت طالبان ادامه دارد.

از سوی دیگر پس از حاکمیت طالبان بهای مواد خوراکی در افغانستان دو برابر افزایش یافته اما در حقوق آموزگاران هیچ تغییری رونما نشده است.

شماری از آموزگاران بر حال در مکاتب از مقام‌های وزارت معارف می‌خواهند که به‌جای این چنین اظهارات غیر مسئولانه در پی بهبود زندگی و روزگار آموزگاران بوده و برای بیرون رفت از مشکلات‌شان تلاش کنند.

  • 16x9 Image

    حسیب‌الله تلاش

    حسیب‌الله تلاش (Haseebullah Talash) ادیتور ارشد بخش دیجیتال رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که در مورد موضوعات افغانستان، پاکستان، منطقه و جهان گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG