لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

رینا امیری: بستن مکاتب متوسطه و لیسه دختران نه ریشه در فرهنگ دارد و نه در دین


آرشیف - اعتراض شماری از زنان و دختران به بسته ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم در کابل
آرشیف - اعتراض شماری از زنان و دختران به بسته ماندن مکاتب بالاتر از صنف ششم در کابل

رینا امیری نمایندهٔ امریکا برای حقوق بشر و زنان افغانستان سیاست های طالبان در مورد زنان و آموزش دختران را "بدبینانه" خوانده و گفته که این سیاست رویا های دختران افغان را در هم می‌شکند و افغانستان را به سوی فقر و ناامیدی می‌کشاند.

خانم امیری این سخنان را دیروز یکشنبه در حساب توییترش به دنبال ویدیویی بیان کرده که اعتراض‌های دختران دانش آموز پکتیا را در ارتباط به بسته شدن پنج مکتب نشان می‌داد.

این اعتراض‌ها سپس به خشونت گراید و طالبان اعتراض کنندگان را پراکنده و تعدادی از مقام‌های معارف ولایت پکتیا را بازداشت کردند.

اقدام روز شنبه طالبان واکنش‌های برخی از مقام های حکومت پیشین افغانستان و عدۀ از مقام‌های کنونی طالبان را هم به دنبال داشته است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به این کار طالبان در توییتر‌ش نوشت: "صدای دختران متعلم در پکتیا برای باز شدن دوبارهٔ مکاتب شان، صدای همه دختران ما و خواست ملت افغانستان می‌باشد."


آقای کرزی از طالبان خواست تا مکاتب را به روی دختران باز کنند.

همزمان فاروق اعظم مشاور وزارت انرژی و آب حکومت طالبان در فیسبوکش نوشته است: "دروازه‌های آموزش به روی دختران باید هرچه زودتر باز شود،‌ یک سال گذشته تدابیر شرعی حتماً به آن اتخاذ شده و تاخیر آن به نفع امارت سلامی نیست."

مبین خان، مشهور به جنرال مبین، سخنگوی پیشین فرماندهی امنیهٔ حکومت طالبان در کابل در توییت‌های مختلف با انتقاد از طالبان خواسته تا دروازه‌های مکاتب را به روی دختران باز کنند.

اما با وجود تاکید پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طالبان گفت که در مناطق دور افتاده مردم نمی‌خواهند دختران ۱۶ ساله شان را به مکتب روان کنند.

آقای منیر که در ولایت ارزگان در جمع مردم سخنرانی می‌کرد در جواب به سوال خبرنگار رادیو آزادی گفت: "اگر از بازار ارزگان بیرون شوید و از ریش سفیدان در دشت و دامن و روستا ها و قریه‌ها بپرسید، متوجه می‌شوید. اگر در مسجد بپرسید چند درصد از مردان ریش سفید و چند درصد از مردم حاضرند دختر ۱۶ ساله خود را به مکتب بفرستند، دیگر نیازی به سؤال از من نیست. در این راستا سعی داریم شرایطی ایجاد کنیم که مردم اعتراض نکنند و آموزش اصولی شروع شود."

پاسخ سرپرست وزارت معارف طالبان به بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:48 0:00

او خطاب به مردم افزود که فرهنگ و عنعنات افغان‌ها را می‌دانید و به گفتهٔ او هر زمانی که برخلاف فرهنگ مردم کار انجام شود، منجر به اعتراض و صدور فتوا شده است.

اما رینا امیری در ادامهٔ تویتش گفته که این سیاست طالبان نه ریشه در فرهنگ دارد و نه در دین.

پیش از این، جامعه بین‌المللی به تکرار از حکومت طالبان خواسته تا زنان و دختران را از حق آموزش و کار محروم نکند.

اما حکومت طالبان می گوید که شرایط برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست.

XS
SM
MD
LG