لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

ملل متحد: ده‌ها هزار کودک افغان به سرخکان مبتلا شده و صدها تن‌شان جان داده‌اند


آرشیف، شماری از کودکان مبتلا به سرخکان در یکی از ولایت‌های افغانستان
آرشیف، شماری از کودکان مبتلا به سرخکان در یکی از ولایت‌های افغانستان

سازمان ملل متحد می‌گوید که ده‌ها هزار کودک در افغانستان به مریضی سرخکان مبتلا شده و صدها تن آن‌ها نیز جان‌هایشان را از دست داده‌اند.

این سازمان می‌گوید، کودکان افغان که دچار سوء تغذی شدید هستند، به‌طور خاص در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری سرخکان قرار دارند و بسیاری از این کودکان در نتیجۀ مریضی سرخکان جان‌هایشان را از دست می‌دهند.

کودکان افغان که دچار سوء تغذی شدید هستند، به‌طور خاص در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری سرخکان قرار دارند.
ملل متحد

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، در سال جاری میلادی ۱۱ میلیون کودک در افغانستان از سوء تغذی شدید رنج می‌برند و در معرض تهدید مستقیم بیماری سرخکان نیز قرار دارند، اما به‌گفتۀ این سازمان، دو دوز واکسین ارزان، از این بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

تطبیق واکسین سرخکان در ارزگان
تطبیق واکسین سرخکان در ارزگان

داکتر فریدون زدران می‌گوید، کسانی‌که واکسین سرخکان شده‌اند، این بیماری را به آسانی سپری می‌کنند: "کودکانی‌که واکسین شده‌اند، اگر به سرخکان مبتلا هم شوند، خفیف خواهد بود. در صورت تطبیق واکسین، تداوی این بیماری در خانه امکان‌پذیر است. کودکانی هستند که دو سه بار به این مریضی مبتلا شده‌اند، یعنی با وجود واکسین، هنوز به سرخکان مبتلا شده‌اند، ولی مشکلی نیست، در صورت سطح بلند مقاومت وجود کودک، این مریضی به ساده‌گی تداوی می‌شود."

به‌گفته سازمان ملل متحد، بیماری سرخکان به دلیل عدم واکسین کودکان در همۀ نقاط افغانستان بیشتر شیوع یافته و از ماه جنوری تا اگست سال جاری میلادی، ۶۵ هزار و ۴۷۰ مورد مثبت این بیماری ثبت شده و ۳۶۷ کودک نیز بر اثر بیماری سرخکان جان‌هایشان را از دست داده‌اند. این در حالی‌ست که بیشتر موارد این بیماری در افغانستان ثبت و راجستر نشده‌است.

سرخکان به دلیل عدم واکسین کودکان در همۀ نقاط افغانستان بیشتر شیوع یافته است.
ملل متحد

در کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان خطر بیماری سرخکان با واکسین کودکان در دوران طفولیت از بین رفته است، اما در کشورهایی مانند افغانستان که خدمات صحی ضعیف است، فاجعه ایجاد می‌کند.

شماری از کودکان مبتلا به سرخکان در کندهار
شماری از کودکان مبتلا به سرخکان در کندهار

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی در صورت بهبود کودکان از سرخکان، مقاومت بدن آن‌ها ضعیف شده و کودک به ساده‌گی می‌تواند به سایر بیماری‌ها مبتلا شود.

در افغانستان علاوه بر سرخکان، انواع اسهالات هم در بین کودکان شیوع یافته، زلزله‌ها و سیلاب‌های امسال، باعث افزایش و گسترش بیماری‌های ساری، نیز شده‌است.

سرخکان یکی از ساری‌ترین بیماری هاست، طوری‌که اگر یک فرد مبتلا به این بیماری به فرد سالم که واکسین نشده، نزدیک شود، ۹۰ درصد امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG