لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

شاروالی کابل پول صفایی خانه ها را میخواهد؛ مردم: ما پول نان خود را نداریم


نمایی از شهر کابل
نمایی از شهر کابل

در حالی که شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند، با حاکمیت دوبارهٔ طالبان کار و وظایف خود را از دست داده‌اند و با مشکلات شدید اقتصادی رو به رو اند، شهرداری کابل از مالکان جایداد‌ها خواسته‌است تا پول کتابچهٔ صفایی چندین سال‌ گذشته را هرچه زودتر بپردازند.

شماری از باشندگان کابل می‌گویند، در پرداخت کتابچهٔ صفایی خانه‌های شان کوتاهی نمی‌کنند، اما به دلیل بی‌کاری و مشکلات اقتصادی نمی‌توانند آن را در زمان کم پرداخت کنند.

یک تن از شهروندان کابل که به خاطر مشکلات امنیتی نمیخواهد نامش در گزارش ذکر شود میگوید: « ما برای نان صبح و شب خود حیران هستیم، آن‌ها به زور بالای ما کتابچهٔ صفایی را می پردازند.»

او می‌گوید، از دوسال به این‌سو نتوانسته پول صفایی را که ۹ هزار افغانی می‌شود به دلیل مشکلات اقتصادی پرداخت کند، اما به گفتهٔ او شاروالی کابل تحت حاکمیت طالبان از او خواسته تا هزچهٔ زودتر این پول را بپردازد.

« پول دوسال باقی مانده، روز گذشته استعلام فرستادند، حکومت طالبان تمام تمرکز شان به این است که مالیه باید پرداخت شود، صفایی خانه پرداخته شود، شما که این را می‌خواهید، خودتان در این یک سال گذشته چه کردید؟، کدام خدمات را برای مردم انجام دادید، ما بیکار هستیم نان نداریم و نه هم صفایی می‌خواهیم.»

بسیاری از باشنده گان کابل می گویند که در یک سال گذشته وظایف و کار های خود را از دست داده و پول ندارند و نباید شاروالی پول صفایی را به زودی از آنان مطالبه کند
بسیاری از باشنده گان کابل می گویند که در یک سال گذشته وظایف و کار های خود را از دست داده و پول ندارند و نباید شاروالی پول صفایی را به زودی از آنان مطالبه کند

مرضیه دیگر باشندهٔ کابل می‌گوید، از این‌که کمک‌های خارجی به حکومت طالبان توقف یافته و آنان پول ندارند، می‌خواهند تمام مصارف خود را از مردم عام به نام صفایی و مالیه برآورده کنند .

مردم میخواهند تا شاروالی کابل با درنظر داشت وضعیت اقتصادی مردم٬ به آنان وقت بدهد

به گفتهٔ او حکومت‌ها حق دارند تا از مردم پول مالیه و صفایی را جمع‌آوری کنند، در صورتی که زمینهٔ کار و عاید را برای مردم فراهم کنند.

« حکومت فعلی پول ندارد، کمک‌ها بالایش قطع شده، به نام صفایی به زور پول را بالای مردم می‌پردازند، این ظلم کلان است، حکومت تنها در مورد خود فکر می‌کند، به پول جمع کردن آماده هستند، به فکر مردم نیستند.»

اما شاروالی کابل می‌گوید، پول صفایی خانه‌ها و مالیهٔ مردم در کابل عواید داخلی این نهاد است و مصارف پروژه‌هایی را که کار می‌کنند ازهمین طریق برآورده می‌سازند.

نشان شاروالی کابل
نشان شاروالی کابل

نعمت‌الله بارکزی رئیس نشرات و سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت:

« به خانه‌ها تنها جلب می‌فرستیم، تا اطلاع حاصل کنند که باید صفایی خانه‌های شان را بپردازند، اما اماکن تجارتی و صنعتی که در شهرها موقعیت دارند و مالیه نپرداخته‌اند مهرلاک می‌کنیم که این حق ما است، با این پول ما دوباره خدمات شهری را فراهم می‌کنیم، از مردم می‌خواهیم که این پول را بپردازند، تا بتوانیم برای مردم خدمات فراهم کنیم.»

او افزود، ساخت راه‌ها و کوچه، آب رسانی و دیگر موارد شامل این خدمات می‌شود.

پیش از این، باشندگان کابل بارها از خرابی راه‌ها و جاده‌ها به ویژه در فصل زمستان به خاطر جمع شدن آب و بند شدن آب‌روها شکایت کردند.

آقای بارکزی گفت: مقدار پول صفایی خانه ها با در نظر داشت کوچک و بزرگی آن متفاوت است.
اما مردم از شاروالی کابل می‌خواهند، تا برای شان زمان بدهد تا مقدار پول مورد نیاز را آماده کرده و بپردازند.

ولی شاروالی کابل حاضر نیست فرصت بیشتری برای باشنده گان کابل بدهد زیر به گفته این نهاد٬ حتی برخی افراد قرض‌های ده ساله نیز دارند در حالی که صفایی املاک باید سال‌وار پرداخته شود.

XS
SM
MD
LG