لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

قصر سفید: طالبان باید از گروگان‌گیری دست بکشند


آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان در شهر کابل
آرشیف - شماری از افراد مسلح حکومت طالبان در شهر کابل

پس از تبادله بشر نورزی با مارک فریرکس، امریکا از طالبان می‌خواهد که به تعهدات شان پابند بوده و جلو گروگان‌گیری را بگیرند.

کاخ سفید به نقل از دو مقام امریکایی که ناوقت روز دوشنبه به وقت افغانستان با رسانه‌ها صحبت می‌کردند، نوشته است که اگر طالبان می‌خواهند روابط شان با امریکا و جهان عادی شود باید به گروگان‌گیری پایان بدهند.

قصر سفید به نقل از یکی از این مقام‌ها نوشته است: "ما این را روشن می‌سازیم که گروگان‌گیری کار گروه‌های هراس افگن و جنایت کار است و اگر طالبان به همان اندازه علاقه مند باشند که می‌گویند با جامعۀ جهانی روابط عادی داشته باشند، پس این عمل به صورت کل باید پایان یابد."

بشر نورزی در میدان هوایی کابل. او عضو برجسته طالبان است که در سال 2005 در نیویارک دستگیر و به جرم قاچاق مواد مخدر از سوی یک محکمه به حبس ابد محکوم شد
بشر نورزی در میدان هوایی کابل. او عضو برجسته طالبان است که در سال 2005 در نیویارک دستگیر و به جرم قاچاق مواد مخدر از سوی یک محکمه به حبس ابد محکوم شد

رادیو آزادی خواست در این مورد نظر ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را بگیرد، اما او دستیاب نشد.

مجاهد روز دوشنبه در صفحه توییتر خود نوشته بود که "آزادی حاجی بشر و رهایی یک شهروند امریکا از راه‌های گفتگو، تفاهم و تعامل سالم، این را نشان داد که تعامل خوب و حسن نیت یک گزینۀ موثرتر حل قضایا نسبت به هر راه دیگر است."

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

اما انتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ امریکا روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که مارک فریرکس در نتیجه تلاش‌های جدی و گفتگوهای چند ماه گذشته مقام‌های امریکایی رها شده است.

مقام ها در کاخ سفید نیز به رسانه‌ها گفته اند که این تصمیم از سوی رئیس جمهور جو بایدن در ماه جون گرفته شده است.

به گفته مقام‌های امریکایی، جو بایدن رئیس جمهور امریکا برای مصونیت جان شهروندان امریکا مجبور شد تا این فیصله دشوار را انجام بدهد. در اظهارات منتشر شده در گفته‌های این دو مقام امریکایی از سوی کاخ سفید این هم نوشته شده است که طالبان باید به تعهدات شان در مورد مبارزه با هراس افگنی پابند بمانند.

کاخ سفید از زبان یکی از این مقام‌ها نوشته است که "امریکا می‌خواهد این اطمینان را حاصل کند که طالبان به حرف شان عمل می‌کنند، اما کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در کابل چیزی است که نگرانی‌های مان را در این مورد تایید می‌کند."

کاخ سفید به نقل از این مقام‌ها این را هم نوشته است که پس از کشته شدن ایمن الظواهری آنان به طالبان گفته بودند که هرگاه به مارک فرریکس کدام آسیب وارد شود، مسئولیتش به دوش طالبان خواهد بود.

پیش از این نیز طالبان شماری از شهروندان خارجی را پس از ربودن آزاد کرده اند، در حالی که در ابتدا مسئولیت ربوده شدن شان را بر عهده نمی‌گرفتند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG