لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

گادا ویلی: جامعه جهانی باید آمادهٔ دادن پاسخ به مشکل قاچاق مواد مخدر از افغانستان باشد


مزرعهٔ کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان
مزرعهٔ کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

سازمان ملل متحد از جامعه جهانی میخواهد که برای پاسخ به مشکل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان آماده باشد.

یک سال میشود که جامعه جهانی هیچگونه نظارت و گزارش دست اول را از وضعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دسترس ندارد و به گزارشهای تخمینی و تعهد حکومت طالبان اکتفا کرده است.

چنان که گادا ویلی رییس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد میگوید، گزارش این اداره در رابطه به میزان کشت کوکنار و تولید هیرویین در یک سال گذشته در افغانستان نیز از روی تخمین آماده شد و ماه آینده اعلان خواهد شد.

خانم ویلی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت میکرد، هُشدار داد که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان نیازمند پاسخ جامعه جهانی است.

" افغانستان در یک مقطع حساس قرار دارد، جامعه جهانی باید برای پاسخ دهی به چالش عرضه و قاچاق مواد مخدر از افغانستان آمادهگی داشته باشد و باید در حد توان با کسانی که در افغانستان از مواد مخدر آسیب می بینند، کمک کنند. دهقانان در حالی در رابطه به کشت و یا عدم کشت کوکنار در فصل بعدی آماده گی میگیرند که با یک وضعیت نامعلوم سیاسی و اقتصادی روبرو اند."

تصویر آرشیف: حاصل برداری از کوکنار
تصویر آرشیف: حاصل برداری از کوکنار

با گذشت نزدیک به شش ماه از اعلان منع کشت کوکنار توسط حکومت طالبان، یافته های اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان میدهد که قیمت یک کیلوگرام تریاک خُشک در این مدت به (۱۹۰) دالر و قیمت یک کیلو تریاک تازه نیز به (۱۲۷) دالر رسیده است.

مونا جول نماینده دایمی ناروی در سازمان ملل متحد تاکید میکند که هنوز نیز کشت کوکنار در افغانستان صورت میگیرد و این نگرانی وجود دارد که با پول بدست آمده از مواد مخدر تروریزم جهانی تمویل خواهد شد:

قیمت یک کیلوگرام تریاک خُشک در این مدت به (۱۹۰) دالر و قیمت یک کیلو تریاک تازه نیز به (۱۲۷) دالر رسیده است.

" کشت کوکنار در افغانستان به عنوان منبع بزرگ عرضه مواد مخدر به جهان همچنان پا برجاست و ما حکومت سرپرست را در این بخش مسوول و پاسخگو میدانیم. ما نگران آن استیم که عواید مالی بدست آمده از کشت و تولید مواد مخدر تروریزم را در افغانستان و خارج از آن تمویل خواهد کرد."

به تازهگی وزارت داخله حکومت طالبان اعلان کرد که نیروهای آنان تنها در ماه سنبله امسال حدود (۵۰) هزار جریب زمین را از کشتزارهای کوکنار پاکسازی کردند، اما در رابطه به محل دقیق کشت آن چیزی نمیگوید.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در پاسخ به نگرانیها از ادامه کشت کوکنار و تولید مواد مخدر به رادیو آزادی گفت که کشت کوکنار در افغانستان صفر شده است:

" در حال حاضر ما یک بته کوکنار هم در افغانستان نداریم، اگر کشت هم شده از بین برده شد و دهقانان آن به پنجه قانون سپرده شده اند. از همین رو نگرانی ها در این رابطه بیجا است و ما آن را تبلیغات میپنداریم."

در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد که به نشست شورای امنیت این سازمان ارایه شد، نشان میدهد که در ماه های اخیر کشورهای منطقه شاهد ضبط محموله های کلان قاچاق مواد مخدر بود که از افغانستان صادر شده است.

نماینده فرانسه نیز به نشست ویژه شورای امنیت در رابطه به افغانستان گفت که عرضه مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه شیشه از افغانستان به بازارهای جهانی در حال افزایش است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG