لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

گروهی از حقوقدانان افغان با ریچارد بینت در دنمارک دیدار کردند


 بیرق ملی دنمارک و گوشهٔ از شهر کوپنهاگن
بیرق ملی دنمارک و گوشهٔ از شهر کوپنهاگن

گروهی از افغانهای حقوقدان و فعالین مدنی افغان در شهر کوپنهاگن مرکز دنمارک با ریچارد بینت گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان دیدار کردند.

آنان در این دیدار نقطه نظرات خود را در مورد مسایل افغانستان به ویژه برخورد طالبان با زنان و عدم توانایی این گروه در تامین امنیت در افغانستان٬ در میان گذاشتند.

ریچارد بینت در این دیدار گفت، در حالیکه افغانستان روزگار نهایت دشوار را سپری می کند، اما زنان افغان صدای شان را در مورد وضعیت جاری قویاً بلند کرده اند و خواستار حقوق شان هستند.

ریچارد بینت به روز شنبه در ملاقات با شماری از مسؤلان و اعضای نهادهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی افغان در شهر کوپنهاگن، پایتخت دنمارک گفت:

"در هیچ جای دیگر جهان با زنان مانند افغانستان برخورد نمی شود، این منحصر به فرد است. یگانه باری که قبلاً چنین اتفاق افتاده بود، در دور نخست حاکمیت طالبان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود. به اینگونه برخورد نباید اجازۀ داد که بازهم تکرار شود. زنان افغان احساس می کنند که در نظر گرفته نمی شوند، غیرمرعی و فراموش شده اند. این واقعیت است و امیدوارم که تغییر آن آغاز شود."

ریچارد بینت گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بینت گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بینت با ستایش از تلاش های زنان در افغانستان همچنین گفت که زنان افغان نه تنها به خاطر حقوق خودشان، بلکه برای تامین حقوق بشری همۀ مردم افغانستان، تلاش می کنند.

آقای بنیت با اشاره به باز شدن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم، برای مدت کوتاه در ولایت پکتیا و مسدو شدن دوباره آنها گفت که طالبان موقف واحد ندارند.

ریچارد بینت: زنان افغان نه تنها به خاطر حقوق خودشان، بلکه برای تامین حقوق بشری همۀ مردم افغانستان، تلاش می کنند.

این نشست به میزبانی انجمن حقوقدانان افغان در اروپا دایر شده بود.

میر عبدالواحد سادات رییس این انجمن شام گذشته به رادیو آزادی گفت که این نشست با ادای احترام به قربانیان رویداد خونین اخیر در شهر کابل، آغاز شد:

"نشست با سکوت شروع شد. اشتراک کنندگان انزجار و نفرت شان را در برابر قاتلین ابراز کردند، تا جنایتکارانی که اینگونه جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را مرتکب می شوند، باید به محاکمه کشانیده شوند."

در نتیجۀ انفجار روز جمعه در مرکز آموزشی"کاج" در منطقۀ دشت برجی در کابل به گفتۀ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) حداقل ۳۵ تن به شمول ۲۰ دختر کشته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده اند.

با آنکه هنوز مسئولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته، اما در گذشته گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت همچو حملات را در منطقه دشت برچی در کابل بر عهده گرفته و هر چند گاهی بر طالبان، نیز حمله می کند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG