لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

منیژه بهره: پس از تکمیل دورهٔ آموزشی دُکترا در ترکیه٬ برای خدمت به افغانستان برمی‌گردم


 منیژه بهره
منیژه بهره

در اوج محرومیت دختران افغان از آموزش و رفتن به مکتب، منیژه بهره به دوره دکترای یک پوهنتون دولتی درترکیه راه یافته است.

این دختر ۲۷ ساله دانش آموخته فاکولته جامعه شناسی پوهنتون هرات است و دوره ماستری را هم در یکی از پوهنتون های ترکیه فراگرفته است.

منیژه می گوید، محدودیت ها و ذهنیت های منفی در برابر آموزش دختران در افغانستان سبب شده است که مکتب ها به روی میلیون ها دختر افغان مسدود شود و آرزوهای آنان از بین برود.

او می خواهد که پس از فراغت از دوره دکترا به کشورش برگردد و دانش خودرا به دختران شریک سازد.

منیژه در این باره به رادیو آزادی می گوید:

:" تصمیم نهایی این است که با فراگیری دانش نظری در ترکیه بتوانم دانش عملی خودرا در افغانستان پیاده بکنم. به دلیل اینکه من فکر می کنم اکنون زمان این است که ما به فرد نه بلکه به جمع فکر کنیم."

اما مسدود ماندن مکتب های دخترانه از سوی طالبان، آرزوهای میلیون ها دختر افغان را که می خواهند همانند منیژه بهره رشد کنند، از آنان گرفته است.

در نتیجه تصمیم طالبان برای مسدود ماندن مکاتب دخترانه٬ ملیون ها دختر از رفتن به صنوف درسی محروم مانده اند
در نتیجه تصمیم طالبان برای مسدود ماندن مکاتب دخترانه٬ ملیون ها دختر از رفتن به صنوف درسی محروم مانده اند

مریم شانزده ساله دانش آموز صنف یازدهم در شهر هرات می گوید، آرزو داشت که در آینده داکتر شود اما مسدود شدن مکتب به روی او، این آرزو اش را در خطر نابودی قرار داده است.

او در این باره به رادیو آزادی می گوید:

:" خواست من از کسانی که مکتب های دخترانه را بسته کرده این است که مکتب ها را باز کنند. چون یک جامعه بدون یک زن با سواد که ستون آن جامعه است نمی تواند رشد کند. اگر یک خانم نتواند که تحصیل و رشد کند باعث می شود که جامعه کاملا نابود شود."

یکی از دختران دانش آموز هرات: دروازه مکاتب را باز کنید زیرا هیچ جامعه یی بدون حضور زنان رشد نمیکند

فعالان حقوق زنان در ولایت هرات می گویند که طالبان با مسدود ساختن مکتب های دخترانه، جلو پیشرفت دختران افغان را گرفته اند.

فاطمه فراهی یک تن این فعالان است.

:" در شرایط کنونی اگر مکاتب به روی دختران افغان باز باشند و اگر راه تحصیل به روی دختران باز باشد، من مطمیین هستم که دختران افغانستان شجاع ترین دختران دنیا هستند، دختران افغانستان زیرک ترین و توانمندترین دختران دنیا هستند. دختران افغانستان نه تنها دکترا بلکه به فوق دکترا می رسند."

مسدود ماندن دوره ثانوی مکتب های دخترانه در افغانستان باعث اختلافات میان سران حکومت طالبان شده است.

روز سه شنبه گذشته شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت امور خارجه حکومت طالبان فراگیری آموزش را فرض دانست و خواهان

بازگشایی مکتب های دخترانه در افغانستان شد. او تاکید کرد که مسدود ماندن مکتب های دخترانه در افغانستان، توجیه دینی ندارد.

اما در واکنش به این سخنان ستانکزی، محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، فراگیری دانش نوین را مباح دانست.

نزدیک به دو هفته پیش نورالله منیر سرپرست پیشین وزارت معارف طالبان در سفرش به ولایت ارزگان گفته بود که علت مسدود ماندن دوره ثانوی مکتب های دخترانه در کشور مشکلات فرهنگی است و مردم حاضر نیستند که دختران شان به مکتب بروند.

نور الله منیر پس از این اظهارات از وزارت معارف برکنار شد و به جای آن حبیب الله آغا رییس شورای علمای کندهار و از افراد نزدیک به ملاهبت الله رهبر طالبان به عنوان سرپرست وزارت معارف گماشته شد.

در میان این کش و گیرها و سخت گیری های طالبان در باره آموزش دختران، مشخص نیست که دروازه های مکاتب به روی میلیون دختر افغان همانند مریم باز خواهد شد و یا خیر؟!

XS
SM
MD
LG