لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

استادان پوهنتون های دولتی افغانستان از کاهش معاش و امتیازات خود شکایت دارند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

تعداد زیادی از استادان پوهنتون‌های دولتی ادعا می‌کنند که همزمان با حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، حقوق‌شان کاهش یافته و معاشی که در حال حاضر دریافت می‌کنند، تکافوی زندگی‌شان را نمی‌کند.


آنان می‌گویند، بیشتراستادانی که در مناطق دور تر از خانه‌های شان تدریس می‌کنند و معاش فعلی مصارف رفت و برگشت‌شان را پوره کرده نمی‌توانند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

یک استاد پوهنتون دولتی که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست از وی درگزارش نام برده شود، به رادیوی آزادی گفت، تازه به همین دلیل از وظیفۀ استادی استعفا داده است.

او گفت که خانه‌اش در کابل است، اما وظیفه‌اش در یک ولایت دیگر بود.

"در گذشته امکانات و معاش ما خوب بود، وزارت تحصیلات عالی با ما همکاری می‌کرد، در گذشته معاش من ماهوار ۳۸۰۰۰ افغانی بود اما حالا به ۲۳۰۰۰افغانی کاهش یافته بود، به همین دلیل مجبورشدم که از وظیفه استادی استعفا بدهم."

یکی از استادان: معاش مندر گذشته ۳۸۰۰۰ افغانی بود اما حالا به ۲۳۰۰۰ افغانی کاهش یافته است

این استاد افزود، معاش کنونی استادی‌اش هزینۀ زندگی‌اش را تأمین نمی‌کرد و تهیۀ هزینۀ مقاله‌های ترفیع علمی‌اش که باید در ژورنال‌ها به نشر برسد، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دالرمی‌شد و نمی‌توانست آن را تأمین کند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مورد شکایات استادان پوهنتون ها مبنی بر کاهش معاشات و امتیازات٬ تبصره یی نکرده است
وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مورد شکایات استادان پوهنتون ها مبنی بر کاهش معاشات و امتیازات٬ تبصره یی نکرده است

یک استاد دیگر پوهنتون دولتی که او نیز به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نام‌اش درگزارش ذکر شود، تأکید می‌کند که معاش تمام استادان کاهش یافته و معاش کنونی تکافوی نیازمندی‌های آنان را نمی‌کند.

"این طبیعی است که در موجودیت معاش کم تمام استادان با مشکل روبه‌رو شده اند. با معاش قبلا همه نیازها برآورده می‌شد، مانند کرایۀ خانه و دیگر مصارفات، حالا با معاش فعلی پوره نمی‌شود و از این ناحیه استادان با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند."

احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در یک پیام نوشتاری تعهد کرد که در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ خواهد داد، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ارائه نکرد.

استادان پوهنتون‌های دولتی در حالی از کاهش یافتن حقوق‌شان شکایت می‌کنند که با حاکمیت دوبارۀ طالبان برخی استادان پوهنتون‌ها٬ افغانستان را ترک کردند و به گفتۀ آنها برخی از استادان هم بخاطر کارکردشان در دیگر بخش‌های نظام پیشین از وظیفه استادی برکنار شدند.

XS
SM
MD
LG