لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

حملات طیاره های بی‌سرنشین امریکا پس از این نیاز به تایید رئیس جمهور دارند


تصویر آرشیف: طیاره بی پیلوت امریکایی بر فراز میدان هوایی شهر جلال آباد - ننگرهار
تصویر آرشیف: طیاره بی پیلوت امریکایی بر فراز میدان هوایی شهر جلال آباد - ننگرهار

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اخیراً دستورالعمل جدیدی را در مورد استفاده از طیارات بی پیلوت مسلح، صادر کرده است.

براساس دستورالعمل جدید در مورد استفاده از طیارات بی پیلوت مسلح در خارج از مناطق جنگی، پس از این حملات نیروهای نظامی امریکا در افغانستان، به تائید شخص رئیس جمهور، نیاز دارد.

این دستورالعمل روی عملیات طیارات بی پیلوت امریکایی که در ماه اگست سالجاری ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده را در قلب شهر کابل از بین بردند، چی تاثیر خواهد داشت؟

احمد خان اندر کارشناس مسایل نظامی به رادیو آزادی گفت:

"این یک حرکت خوب است، تا تشویش های مردم افغانستان و جهانیان رفع شود. اما حکومت طالبان باید کوشش و مبارزه کند تا گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان جابجا نشوند و بر ضد آنها جدی عمل کند. در غیرآن امکان زیاد وجود دارد که ایالات متحده که تکنولوژی پیشرفته نظامی و استخباراتی دارد، به عملیات خود شدت بخشد."

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

دستورالعمل جدید رئیس جمهور بایدن٬ به حیث بخشی از ستراتیژی جدید ضد تروریسم امریکا٬ استفاده از طیارات بی پیلوت مسلح را محدود ساخته و اولویت بیشتر بر حفاظت از جان افراد ملکی قایل شده است.

دستورالعمل جدید جوبایدن، سیاست ایالات متحده را به موقف دور پایانی ادارۀ بارک اوباما بازمی گرداند

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول یک مقام ارشد ادارۀ بایدن که از افشای نامش خودداری کرده، می نویسد، قبل از اینکه یک تروریست مظنون برای اقدامات مرگبار احتمالی، از جمله حملات طیارات بی پیلوت و عملیات خاص، به لیست اهداف امریکا اضافه شود، باید تایید رئیس جمهور ایالات متحده، گرفته شود.

دستورالعمل جدید جوبایدن، سیاست ایالات متحده را به موقف دور پایانی ادارۀ بارک اوباما بازمی گرداند و قوانین سهل تر ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا را لغو می کند که به مقامات سطوح پایین تر اجازه می داد، تا هنگام اجرای حملات مرگبار، آزادی عمل بیشتر داشته باشند.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، مقامات امریکایی گفته اند که این دستورالعمل پس از آن صادر شد که نیروهای امریکایی سه رهبر ارشد گروه دولت اسلامی معروف به داعش را در دو عملیات نظامی جداگانه در سوریه، از جمله در یک حملۀ زمینی نادر در شمال شرق تحت کنترل رژیم سوریه کشتند.

با این حال، بر اساس دستورالعمل جدید، سوریه به حیث منطقه درگیری در نظرگرفته میشود و لزوماً نیازی خاص به تأیید رئیس جمهور، ندارد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG