لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

جوبایدن: واشنگتن فشار بر گروه های تروریستی را در افغانستان حفظ می‌کند


 جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

رئیس جمهور ایالات متحده در اولین سالگرد حملۀ مرگبار ۲۶ آگست در نزدیک میدان هوایی کابل می گوید که واشنگتن بدون حضور نظامی در افغانستان ، فشار بر گروه های تروریستی را حفظ می کند.

جو بایدن در بیانیه ای گفته است که یک سال پیش ۱۳ سرباز پر افتخار و میهن پرست امریکایی و همچنان بیش از ۱۰۰ افغان غیر نظامی بی گناه در این رویداد در دروازه ابی بیرون میدان هوایی کابل کشته شدند.

بایدن در این بیانیه که آن را قصر سفید روز جمعه نشر کرد افزوده است که واشنگتن به دنبال این حمله ، کمپاین جهانی علیه داعش و دیگر گروه های تروریستی را که امریکایی ها را تهدید می کنند دوبرابر کرده است.

مسئولیت این حمله انتحاری را که چند روز پیش از پایان روند خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان صورت گرفت داعش پذیرفته بود.

محل رویداد حمله انتحاری در میدان هوایی بین المللی کابل
محل رویداد حمله انتحاری در میدان هوایی بین المللی کابل

رئیس جمهور ایالات متحده در ادامه به کشته شدن رهبر داعش در سوریه و رهبر شبکۀ القاعده در کابل اشاره کرده است.

واشنگتن کمپاین جهانی علیه داعش و دیگر گروه های تروریستی را که امریکایی ها را تهدید می کنند دوبرابر کرده است.

جوبایدن حدود یک ماه پیش اعلام کرد که ایمن الظواهری رهبر القاعده در حملۀ طیارۀ بی سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور کابل در ۳۱ جولای کشته شد.

سپس انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا گفت که طالبان با پناه دادن به ایمن الظواهری ، موافقتنامه ای دوحه را نقض کرده اند.

طالبان می گویند که بررسی شان هنوز در محلی که این حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکا صورت گرفته ادامه دارد.

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در نتیجه حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در کابل کشته شد
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در نتیجه حمله یک طیاره بی پیلوت امریکایی در کابل کشته شد

در حالیکه طالبان گفته اند که با گروه های تروریستی رابطه ندارند و از قلمرو افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد اما پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، نگرانیها در مورد رابطه میان شبکه القاعده و طالبان افزایش یافته است.

به تازگی وزیر دفاع روسیه از گسترش حضور داعش و القاعده در افغانستان و تهدید احتمالی از خاک افغانستان به کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرد. با خروج آخرین سرباز امریکایی در ۳۱ آگست پارسال از افغانستان ، حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان رسماً پایان یافت.

تصمیم رئیس جمهور بایدن در مورد خروج از افغانستان از سوی اعضای جمهورخواه کانگرس امریکا و شماری از مقام های پیشین امریکایی مورد انتقاد قرار گرفته است.

قصر سفید اما از این تصمیم به تکرار دفاع کرده و گفته است که امریکا می تواند تهدیدات تروریستی علیه ایالات متحده و شهروندانش را در هر جا و هر مکانی مهار کند.

XS
SM
MD
LG