لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

بانک جهانی: اقتصاد افغانستان کوچک شده و با چالش‌های جدی روبه‌رو است


یک کارخانه بسته بندی میوه خشک در ولایت قندهار
یک کارخانه بسته بندی میوه خشک در ولایت قندهار

بانک جهانی می‌گوید، اقتصاد افغانستان با آنکه خودش را با واقعیت‌های تازه عیار می‌کند، باز هم با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

این بانک در یک گزارش تازه گفته که جدا شدن افغانستان از اقتصاد جهانی، موانع بزرگ را برای این کشور به میان آورده است.

ملیندا گود رئیس بخش افغانستان در بانک جهانی
ملیندا گود رئیس بخش افغانستان در بانک جهانی

ملیندا گود رئیس بخش افغانستان در بانک جهانی، شب گذشته (۲۷ میزان) در پیامی به رادیو آزادی برخی آمار را شریک کرد و چند پیشبینی هم در مورد اقتصاد افغانستان داشت:
"تقریباً تمامی سناریو‌ها به اتکای ادامه کمک‌های بین‌المللی تاکید می‌کند اما در این مورد به اقدام‌های گسترده و راهبرد دوامدار از سوی اداره موقت طالبان نیاز است. اقدام‌های که فرصت‌های اقتصادی و تجارت و همچنان برای خانواده‌ها اشتغال زایی را فراهم کند. همین آینده افغانستان است."

رئیس بخش افغانستان در بانک جهانی همچنان گفته که در سلسلۀ از اقدام‌ها، باید محدودیت‌های جنسیتی رفع شود، خدمات عامه مالی افزایش یابد، از طریق سرمایه گذاری کسب و کار ایجاد و در نهایت محدودیت‌ها بر سکتور مالی رفع شود.

ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان
ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان

در عین روز، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان در مراسم گشایش نمایشگاه چهار روزه صنایع داخلی در بادام باغ کابل دیروز چهارشنبه (۲۷ میزان) گفت که در یک سال گذشته، کاری از سوی آنها صورت نگرفته که قناعت مردم را فراهم کند: "ملت تا حالا قانع نشده. سرتان باید باز شود. ما تا حالا برای آنها خدماتی را فراهم نکرده ایم تنها کار نمونه‌ای انجام داده ایم. ما باید به آنها شرایطی را فراهم کنیم که باز دست به سوی جهانیان دراز نکنند."

در گزارش تازه بانک جهانی که در مورد رشد اقتصادی افغانستان روز سه شنبه (۲۶ میزان) نشر شد، آمده است، اقتصاد این کشور که به دنبال تحولات آگست سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد رکود داشت، اکنون در وضعیت تازه عادی قرار دارد.

در گزارش گفته شده که در بخش خدمات عامه کاهش قابل توجه آمده، خانواده‌ها عواید کمک دارند و در نهایت بنابر کاهش تقاضا، مصرف هم کاهش یافته.

از سوی دیگر هم به باور بانک جهانی، موانع در بخش سیستم پرداخت و محدودیت‌ها در بخش اکمالات، فعالیت سکتور خصوصی را با موانع روبه‌رو کرده است.

با این هم بانک جهانی گفته که در یک سال گذشته، بنابر کمک‌های بشری و مالی بین‌المللی با افغانستان، در کاهش تاثیر منفی وضعیت کمک کرده است.

از هنگامی که طالبان دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند، کمک‌های بین‌المللی تا حد خیلی زیاد کاهش یافت، سیستم بانکی افغانستان با تحریم‌ها روبه‌رو شد، سرمایه گذاری خیلی کاهش یافت و در نتیجه مردم با مشکل خیلی بزرگ مالی و اقتصادی روبه‌رو شدند.

اکنون بانک جهانی به این نتیجه رسیده که اقتصاد افغانستان در مقایسه با گذشته خیلی کوچک شده است.

XS
SM
MD
LG