لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

نشریهٔ مادرن دیپلوماسی: مشکلات اقتصادی سال آینده نیز به پیمانهٔ وسیع در افغانستان باقی خواهد بود


تعدادی از افراد بیکار و فقیر در یکی از جاده های کابل
تعدادی از افراد بیکار و فقیر در یکی از جاده های کابل

نشریه انترنتی « مادرن دیپلوماسی»

نشریه انترنتی « مادرن دیپلوماسی» در تازه ترین شماره خود با استناد به گزارش بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی أفغانستان٬ مطلبی را به نشر رسانده است.


بانک جهانی در گزارش تازه نشر شدهٔ خود در مورد روند توسعهٔ اقتصادی أفغانستان نوشته است٬ اقتصاد أفغانستان که از ماه اگست سال ۲۰۲۱ با دشواری در حرکت است٬ بیست درصد عقب افتاده و حالا در یک مسیر جدید رسیدن به حالت نورمال٬ است.


بانک جهانی در این گزارش تذکر داده است که در مصارف عامه کاهش قابل ملاحظه یی رونما گردیده است٬ از عواید داخلی کاسته شده و در مجموع با پایین آمدن سطح تقاضا٬ میزان مصرف نیز کاهش یافته است.


این گزارش در ادامه گفته است که تاخیر در سیستم تآدیات و وضع محدودیت ها در بخش اکمالات٬ فعالیت های سکتور خصوصی را با مشکلات رو به رو ساخته است.
نشریهٔ « مادرن دیپلوماسی» در ادامه می نویسد: این درحالی است که دو سوم جمعیت افغانستان در تهیه مصارف روزانه خود مشکل دارند و احتمال زده است که فقر در سال آینده نیز به یپیمانهٔ وسیع در این کشور باقی خواهد بود.

نشریه٬ منزوی شدن افغانستان را از اقتصاد جهانی٬ تهدید بزرگ در زمینه ثبات اقتصادی این کشور توصیف کرده و گفته است که قطع معاملات بانکی افغانستان با کشور های جهان٬ تاثیر عمیقی بر تادیات بین المللی بجا گذاشته که در نهایت این وضعیت٬ کمپنی های خصوصی و نهاد های امداد رسان را مجبور ساخته است تا برای مصارف و تآدیات داخلی٬ بر سیستم های غیر منظم و مبهم پرداخت پول نقد اتکا کنند.

نشریهٔ فارن پالیسی

اما نشریهٔ فارن پالیسی در شماره تازهٔ خود مطلب تحلیلی نیل اودانیل٬ خبرنگار آسترالیایی٬ را در مورد وضعیت زنده گی افغانهای به نشر رسانده است که در جریان یک سال گذشته از أفغانستان بیرون شده اند.
به باور نویسنده٬ هزاران تن از افغانهای که پس از حاکمیت دوباره طالبان کشور خود را ترک کرده اند٬ هنوز هم به صورت درست جابجا نشده اند و بیشتر آنان در سرپناه های موقت دولتی زنده گی می کنند و حتی أطفال شان نیز به مکتب رفته نمی توانند.


نویسنده مدعی شده است که تعدادی از افغانها٬ حتی از همین مکان های موقت دولتی نیز بیرون رانده شده اند تا زمینه اسکان فراریان جنگ اوکراین مساعد گردد.

پس از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی که طالبان دوباره بر أفغانستان حاکم شدند٬ دهها هزار تن از افغانهای که با نیرو های بین المللی و سازمان های جهانی کار می کردند٬ از بیم تهدید طالبان کشور را ترک کردند.
فارن پالیسی در این مقاله گفته است که پس از حاکمیت طالبان در أفغانستان٬ حدود یک ملیون تن از افغانها کشور خود را ترک کرده و مهاجر شده اند.


از این میان یک تعداد به ایالامتحده امریکا منتقل شده و تعدادی نیز به کشور های اروپایی رفته اند٬ اما با آنهم افغانهای نیز هستند که در کشور های قطر٬ امارات متحده عربی٬ پاکستان٬ البانیا و شماری از کشور های دیگر در کمپ ها زنده گی می کنند و منتظر رسیدن به منزل مقصود اند.

XS
SM
MD
LG