لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

سپتمبر ماهِ پُر تلفات برای غیرنظامیان در افغانستان


آرشیف - مرکز آموزشی کاج پس از حمله انتحاری
آرشیف - مرکز آموزشی کاج پس از حمله انتحاری

نوریه، عضو خانوادۀ هاجر و مرضیه، جان باخته‌گان حمله بر مرکز آموزش کاج می‌گوید، برای جلوگیری از رویداد‌های امنیتی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

او می‌افزاید، چندی پیش ابتدا در حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید و پس از آن بر مرکز آموزشی کاج در دشت برچی کابل، تلفات زیادی بر غیرنظامیان وارد شد.

نوریه: متاسفانه این جا کسی یا حکومتی وجود ندارد که برایش بگویم، از این گونه حملات جلوگیری شود

او باور دارد که پس از حملهٔ نخست اقدامات لازم برای جلوگیری از حملهٔ مشابهٔ دیگر صورت نگرفت و به همین علت حملهٔ دوم نیز رخ داد:
"دردی که امروز بالای ما می‌گذرد پس از این هم با ما خواهد بود، نمی‌خواهیم که مردم دیگر هم این گونه دردمند شوند، اما متاسفانه این جا کسی یا حکومتی وجود ندارد که برایش بگویم، از این گونه حملات جلوگیری شود، اگر برایش بگویم هم اقدام نمی‌کند، و این رویداد‌ها تکرار می‌شود."

مرکز آموزشی کاج به تاریخ هشت میزان گواه حملهٔ مرگبار در غرب کابل بود که به اساس گزارش دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در این حمله ۵۳ تن کشته و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که حکومت طالبان روز گذشته ادعا کرد که در یک سلسله عملیات‌ها آنعده از افراد داعش را کشته‌اند که در حملات انفجاری اخیر دست داشتند.

در همین حال دفتر هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) با استناد به گزارش سازمان اقدام علیۀ خشونت مسلحانه (AOAV) گفته است که تلفات غیر نظامیان در افغانستان در ماه سپتمبر بیشتر از ماه آگست بوده است.

در گزارش این اداره که ناوقت روز شنبه ۲۲ سپتمبر در وب‌سایت بخش خدمات معلومات بشری دفتر اوچا نشر شده، آمده است، در ماه سپتمبر شش گزارش از رویداد‌های امنیتی در افغانستان دریافت کردند که تلفات آنها به ۲۸۹ تن می‌رسد که از این میان ۲۷۶ تن آن غیرنظامیان اند.

در گزارش همچنان آمده است که از میان تلفات غیرنظامیان ۸۵ تن کشته شده و ۱۹۱ تن دیگر زخمی گزارش شده که ۷ تن‌شان کودکان اند.

به اساس این گزارش، ۹۱ درصد تلفات در ماه سپتمبر ناشی از حمله بر مراکز آموزشی و عبادت‌گاه‌ها بوده است.

در میان ۲۷۶ قربانی حملات انفجاری و مسلحانه ماه سپتمبر، ۲۳۱ تن آنان از کابل، ۴۱ تن از هرات و ۴ تن دیگر آن از تخار بوده است.

در گزارش همچنان گفته شده که تنها مسئولیت ۶ درصد از این حملات را شاخهٔ خراسان گروه داعش به عهده گرفته، اما مسئولیت ۹۲ درصد دیگر این حملات را هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت امور داخلهٔ حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این سخنگویان طالبان تعهد کرده بودند که از تکرار حملات مرگبار جلوگیری خواهند کرد.

هرچند طالبان پس از حاکمیت‌شان ادعا کردند که جنگ به پایان رسیده و امنیت تامین شده، اما طی یک سال گذشته چندین رویداد امنیتی رخ داده که بیشترین قربانیان آنها غیرنظامیان بوده اند.

XS
SM
MD
LG