لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

درگیری در شمال افغانستان؛ جبههٔ مقاومت و طالبان هر دو ادعای غلبه بر همدیگر دارند


تعدادی از اعضای جبههٔ مقاومت ملی افغانستان که عمدتا در ولایات شمال این کشور فعال هستند
تعدادی از اعضای جبههٔ مقاومت ملی افغانستان که عمدتا در ولایات شمال این کشور فعال هستند

طالبان و جبهه مقاومت ملی ادعا دارند که در درگیری‌های اخیر در برخی ولایات شمال افغانستان بر یکدیگر تلفات جانی‌وارد کرده اند.

ویدیویی که به تازه‌گی در شبکه‌های اجتماعی مربوط به افراد طالبان دست به دست می‌شود، در آن ادعا می‌شود که نیروهای جبهۀ مقاومت ملی کشته شده اند.

در این ویدیو شش جسد دیده می‌شود.

این ویدیو جمعه شب در رسانه‌های اجتماعی پخش شده اما زمان دقیق ثبت آن معلوم نیست.

اکنون هر دو طرف ادعا دارند که در درگیری‌های اخیر در ولایت‌های بدخشان و بغلان در شمال افغانستان بر هم‌دیگر تلفات جانی وارد کرده اند.

درگیری در بدخشان و بغلان صورت گرفته است٬ اما آمار دقیق از تلفات در دست نیست

صبغت الله احمدی سخنگوی جبهۀ مقاومت ملی نیز جمعه شب در حساب تیویترش کشته شدن شماری از نیروهای‌شان را به دست افراد طالبان در بدخشان تائید کرده است.

صبغت احمدی از کشته شدن دو فرمانده جبهۀ مقاومت ملی به نام‌های سیدبحرالدین آغا و عبدالحمیدمجاهد در درگیری‌های بدخشان خبر داده است.

احمدی جمعه شب در تیوترش نوشته است که "افراد طالبان در ولسوالی‌های یفتل‌ها و شیوه شماری از غیرنظامیان را بازداشت کرده اند و سپس آنان را تیرباران کرده اند"_ادعایی که از سوی طالبان تائید و یا رد نشده است.

طالبان نیز با پخش نوار ودیویی ادعا دارند که در جریان درگیری شماری از مخالفین کشته شده اند
طالبان نیز با پخش نوار ودیویی ادعا دارند که در جریان درگیری شماری از مخالفین کشته شده اند

پیش از این سازمان غیرانتفاعی "افغان ویتنس" مستقر در بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۶ ميزان ۱۴۰۱ در یک گزارش پژوهشی نوشت که طالبان در ماه سنبله ۲۷ اسیر را در ولایت پنجشیر کشته اند.

به اساس این گزارش طالبان در جریان حمله به جنگجویان جهبه مقاومت ملی در منطقه‌یی در پنجشیر، این افراد را اسیر گرفته و سپس تیرباران کردند.

طالبان قبلاً ادعا کرده بودند که این افراد در میدان جنگ کشته شده اند.

با این حال، صبغت الله احمدی سخنگوی جبهۀ مقاومت ملی در تویت دیگری روز جمعه ۲۹میزان نوشته است که طالبان در درگیری‌ها در اندراب‌های ولایت بغلان تلفات سنگینی داشته اند.

او ادعا کرده که افراد طالبان شماری از اجساد کشته شده‌گان شان را به مناطق دیگر انتقال داده اند. طالبان در این باره نیز واکنشی نشان نداده اند.

سخنگوی جبهه مقاومت ملی اما از شمار دقیق کشته شده‌گان چیزی ننوشته است.

خواستیم جزئیات بیشتر این درگیری‌ها و تلفات آن‌ها را از حکومت طالبان و جبهه مقاومت ملی داشته باشیم اما تا زمان نشر این گزارش عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان و صبغت احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG