لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

گزارش سرمنشی ملل متحد؛ طالبان حقوق اساسی و آزادی های افغان‌ها را نقض کرده اند


انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت این سازمان نوشته است، طالبان در حال تقویت اداره‌های خود هستند، اما بر حقوق اساسی زنان و دختران و آزادی‌ها محدودیت شدید وضع کرده اند.

در این گزارش که امروز سه‌شنبه به نشر رسیده، آمده است، افغانستان تنها کشوری است که دختران در آن از حق کامل آموزش محروم شده اند.

در گزارش به نقل از سرمنشی سازمان ملل متحد گفته شده که برکناری از وظیفه، اجباری کردن حجاب و محدودیت بر سفر زنان و دختران، نقض حقوق اساسی آنان است.

آقای گوترش در این گزارش از طالبان خواسته که به شمول حقوق زنان و دختران از حقوق اساسی و آزادی تمام افغان‌ها حفاظت کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این گزارش پاسخی به رادیو آزادی ارائه نکرد، اما پیش از این همواره گفته که حقوق تمام افغانان را تأمین کرده اند.

در این گزارش به روابط طالبان با گروه‌های هراس‌افگن نیز اشاره شده و در آن به نقل از آقای گوترش نوشته شده است، با آنکه طالبان تعهد کرده بودند که روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع می‌کنند، اما کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در کابل از سوی امریکا، نشان‌دهندۀ این روابط است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به روز دوشنبه ادعاها در بارۀ روابط‌ شان با گروه‌های هراس‌افگن را رد کرده بود.

پس از خبر کشته شدن ظواهری در کابل طالبان از آغاز بررسی‌ها در این باره خبر داده بودند، اما تا به حال نتایج آن را همگانی نکرده اند.

"ایجاد گروه‌های مخالف طالبان در افغانستان"

در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان به وضعیت کنونی افغانستان، جنگ و ناامنی نیز اشاره شده است.

در گزارش آمده، با آنکه از حاکمیت طالبان بیش از یک سال گذشته، اما در مخالفت با آنان گروه‌های ایجاد شده است. این گزارش از جبهۀ مقاومت ملی و جنبش آزادی‌خواهان افغانستان یاد کرده که طالبان را در چندین ولایت هدف قرار داده اند و ادعاهای تصرف برخی مناطق را نیز کرده اند.

اما طالبان همواره گفته اند که در مقابل آنان هیچ گروه مسلحی وجود ندارد که تهدیدی برای آنان باشد، در حالی که جبهۀ مقاومت ملی و جنبش آزادی‌خواهان افغانستان به گونۀ مستند اسنادی را نشر کرده اند که تلفات طالبان و اسیر شدن افراد شان را نشان می‌دهد.

در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد تلفات غیرنظامیان در سال جاری نسبت به سال قبل آن کم گفته شده، اما با وجود این از گروه داعش به عنوان یک تهدید یاد شده که اقلیت‌های قومی و مذهبی را هدف قرار می‌دهد.

"بحران اقتصادی در افغانستان"

وضعیت اقتصادی و اجتماعی از دیگر موضوعاتی اند که به گفتۀ سرمنشی سازمان ملل متحد افغانستان را با وضعیت بسیار دشوار مواجه کرده است.

در گزارش آمده است، به دلیل نیازهای بشری و بحران اقتصادی، در حال حاضر نزدیک به ۲۴.۴ میلیون که ۵۹ درصد شهروندان افغانستان را تشکیل می‌دهند به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

رویدادهای طبیعی از عواملی خوانده شده که زندگی مردم در افغانستان را دشوار و پر از رنج کرده است.

در گزارش سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت آمده است که در حال حاضر ۳.۶ میلیون کودک زیر ۵ سال و زنان باردار با سوء تغذیۀ جدی مواجه هستند.

سرمنشی سازمان ملل متحد افزوده، در کل افغانستان به دلیل بسته شدن مکتب‌ها به روی دختران، فقر و بیکاری و وضعیت اقتصادی خراب ناراحت هستند و از طالبان می‌خواهد که به بهبود زندگی مردم توجه کنند.

XS
SM
MD
LG