لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

نا امیدی دختران دانش‌آموز؛ هزاران تن از دختران نتوانستند در کانکور امسال اشتراک کنند


تصویر آرشیف: دو تن از دختران دانش آموز
تصویر آرشیف: دو تن از دختران دانش آموز

هزاران دختری که انتظار می رفت امسال از مکاتب افغانستان فارغ شوند و در آزمون کانکور شرکت کنند، از این فرصت محروم شدند.

این دختران می گویند که آرزو های را که در دل داشتند همه به یاس و ناامیدی مبدل شده است.

این درحالیست که نتایج آزمون کانکور سال۱۴۰۱ امروز شنبه رسماً اعلام شد که بربنیاد آمار رسمی ۳۵ درصد شرکت کننده گان دختران بوده اند.

زینب که خواهرش را در انفجار مرکز آموزشی کاج از دست داده است٬ می‌گوید پس از مرگ خواهرش واژۀ کانکور برایش به کابوس مبدل شده است.

اما او می‌گوید با دیدن ده کامیاب برتر که همه پسر هستند، فکر نمی‌کند که دختری نتوانسته باشد در این رده قرار گیرد. وی به رادیو آزادی گفت:

«این ناممکن است و من فکر نمی‌کنم که دختران تا حد ضعیف باشند این دولت دولتی است که نمی‌خواهد دختران درس بخوانند. طالبان نمایانگر این هستند که نباید دختران درچنین لیست‌های باشند این‌ها در اصل با جنس زن مخالف اند»

در حمله به مرکز آموزشی کاج که به تاریخ هشتم ماه میزان صورت گرفت بیشتر از پنجاه دانش آموز جان باختند
در حمله به مرکز آموزشی کاج که به تاریخ هشتم ماه میزان صورت گرفت بیشتر از پنجاه دانش آموز جان باختند

پیش از این عبدالقدیر خموش، سرپرست ادارۀ ملی امتحانات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در چهاردهم ماه میزان در نشست خبریی به رادیو گفت که از مجموع اشتراک کننده‌گان آزمون کانکور ۳۵ درصد شان دختران هستند.

اما دخترانی که نتوانسته اند در این آزمون شرکت کنند، حسرت حضور در آن را دارند.

یکی از دختران دانش آموز: طالبان در اصل با جنس زن مخالف هستند

محبوبه از فارغان صنف دوازدهم از ولایت سمنگان است.

او می‌گوید هنگامی که دانست نمی‌تواند رشتۀ دل‌خواه اش را بگزیند، از حضور در آزمون خودداری کرد.

«جای بسیار بسیار تاسف است که ما از امتحان باز ماندیم بخاطر یک تصمیم اشتباه که یعنی ما به دلیل دختر بودن ما نمی‌توانیم به رویا های خود برسیم و مجبور می شویم که روی رویا های خود خط بطلان بکشیم جای بسیار تاسف است. من خودم می‌خواستم وارد رشته اقتصاد شوم اما برعکس از رویا‌های ما دور شدیم.»

جوانان در ولایت مختلف افغانستان باشعور و شعف همه ساله در امتحان کانکور سهم می گیرند٬ اما امسال محدودیت های بر اشتراک دختران در کانکور وضع شده بود
جوانان در ولایت مختلف افغانستان باشعور و شعف همه ساله در امتحان کانکور سهم می گیرند٬ اما امسال محدودیت های بر اشتراک دختران در کانکور وضع شده بود

افزون بر این، قدریه دانش‌آموزی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی می‌گوید تنها یک سال از مکتب اش مانده بود که فارغ شود اما با بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها ثانوی به روی دختران حضور در کانکور برایش هم‌چنان یک رویا باقی مانده است.

"از آینده خود بسیار نگران هستم که مبادا آینده تاریک و ناروشن و نامعلوم در انتظار ما باشد من یگانه امید و آرزوی و هدفم این بود که درس بخوانم و تحصیل کنم و رشته حقوق را بخوانم امروز نه تنها من بلکه صد ها و هزاران دختری دیگر چنین اهداف و آرزوهای داشتند که متاسفانه ارزو ها و اهداف شان مانند یک کابوس می‌ماند"

نتایج آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ در حالی اعلام می شود که از اول تا دهم نمره آن پسران هستند، در حالی‌که پارسال و سال پیش از آن دو دختر به نام های سلگی و شمسیه این مقام را کسب کرده بودند و هر سال دختران دیگری هم در صدر فهرست دیده می‌شدند.

در آزمون کانکور امسال ۱۰۶ هزار و ۳۰ دختر و پسر شرکت کردند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر در بخش تحصیلات عالی و ۲۵۰۰ نفر در بخش نیمه عالی قبول شدند.

XS
SM
MD
LG