لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

وضعیت بد اقتصادی در افغانستان؛ بازار لیلامی فروشی‌های شهر کابل گرم‌تر شده‌است


آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان
آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان

در آستانۀ فصل زمستان بازار لیلامی فروشی‌های شهر کابل گرم به نظر می‌رسد.

شماری از شهریان کابل می‌گویند، به دلیل وضعیت بد اقتصادی‌شان برای آماده‌گی به فصل سرما به جای خرید لباس‌های جدید به خرید لباس از لیلامی فروشی‌ها روی آورده اند.

ظریفه، بانویی‌که به یکی از لیلامی فروشی‌های جادۀ سینمای پامیر آمده، می‌گوید که در سال‌های گذشته برای فرزندانش در زمستان لباس‌های جدید خریداری می‌کرد، اما امسال توان خرید لباس لیلامی را هم ندارد.

او در مورد به رادیو آزادی گفت: "لیلامی هم امسال قیمت است، توان خرید بلند را نداریم از همین ۱۰ روپیه‌گی و ۲۰ روپیه‌گی‌هایش می‌خریم، دگه کار و بار نیست، مجبور استیم و گرنه در وقت‌های پیش از مغازه می‌خریدیم."

حبیب، دیگر باشندۀ کابل هم در یکی از دکان‌های لیلامی فروشی همراه با خواهر و برادران خورد سال‌اش مصروف پیدا کردن پتلون و جاکت است.

آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان
آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان

او می‌گوید: "من این‌جا آمدیم که یگان جاکت و پتلون ارزان پیدا کنم، امسال وضعیت اقتصادی ما خوب نیست، من برای خود و خواهر و برادر خود از همین لیلامی خریداری می‌کنم."

در دکان‌های لیلامی فروشی بیشتر می‌توان لباس‌های مختلف ویژۀ هر فصل را برای هر سن و سال پیدا کرد. لباس‌هایی که در خارج یک بار استفاده شده‌اند و با بهای پائین‌تر در بازارهای افغانستان عرضه می‌شوند.

برخی از دکانداران نیز از کمرنگ بودن فروشات‌شان نسبت به سال‌های قبل شکایت دارند و می‌گویند، امسال حتی برخی مردم توان خرید لیلامی را ندارند.

عصمت‌الله و قیس احمد، دو تن از لیلامی فروشان به رادیو آزادی گفتند: "در زمان نظام جمهوریت خوب خرید و فروش داشتیم، حالی که دگه مردم توان ندارد، بی‌چاره‌ها اقتصاد شان ضعیف است، مردم می‌آید یک لباس را ۵۰ افغانی قیمت می‌کنیم خریده نمی‌توانند."

"وضعیت اقتصادی مردم خراب است حتی توان خرید لیلامی را هم ندارند، اما در تناسب به گذشته توجه مردم زیادتر شده به کالاهای لیلامی، چون اقتصاد شان خراب است و نمی‌توانند از لباس‌های جدید خریداری کنند."

آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان
آرشیف، یک بازار لیلامی در افغانستان

هرچند بازارهای لیلامی فروشی در نقاط مختلف کابل وجود دارد، اما این بازار ها بیشتر در آستانۀ فصل سرما گرم‌تر می‌شوند.

دکانداران می‌گویند، لباس‌های لیلامی را در گات‌های بسته‌بندی شده که از کشورهای مختلف به افغانستان وارد می‌شود، خریداری می‌کنند و به گونۀ پرچون و با بهای ارزان‌تر از دکان‌های لباس فروشی به فروش می‌رسانند.

با این وجود داکتران جلدی توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جلدی از طریق لباس‌های لیلامی، این‌گونه لباس‌ها باید چندین بار با آب گرم و مواد شوینده شسته شوند و در زیر نور آفتاب خشک شوند.

شهریان کابل در حالی از وضعیت بد اقتصادی‌شان شکایت دارند که به اساس آمار رسمی سازمان ملل متحد، در حال حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنه‌گی روبه‌رو بوده و از این میان شش میلیون‌شان با قحطی یک گام فاصله دارند.

XS
SM
MD
LG