لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

ایجاد دو کتابخانه به یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج در کابل


کتابخانۀ که به یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل گشایش یافته است.
کتابخانۀ که به یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل گشایش یافته است.

امروز چهارشنبه ۴۱ روز از حمله بر مرکز آموزشی کاج سپری شد.

در ادامۀ یادبودها از قربانیان این حمله، مرکز آموزشی کاج در غرب کابل به یاد قربانیان حمله بر این مرکز کتابخانه‌یی را به نام "کاج" در داخل این مرکز ایجاد کرده است.

انور یاسا، استاد مرکز آموزشی کاج به رادیو آزادی می‌گوید که این کتابخانه به همکاری آموزگاران و دانش‌آموزان این مرکز و خانواده‌های قربانیان حمله به این مرکز ایجاد شده که تا به حال حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب در آن جمع‌آوری شده است.

آقای یاسا گفت، هدف از ایجاد این کتابخانه یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج است: "هدف از این کتابخانه این بود که یادی از شهدا برای همیشه در دل‌ها باقی بماند تا سایر نسل‌های بعدی ما و سایر دانش‌آموزان فراموش نکند که علم را که ما به‌دست می‌آوریم به سادگی به‌دست نیامده، با ریختن خون دانش‌آموزان به‌دست آمده است تا بتواند برای نسل بعد پیام باشد که در همچون شرایط درس خواندیم و نگذاشتیم پرچم علم و دانایی پائین شود."

کتابخانۀ که به یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل گشایش یافته است.
کتابخانۀ که به یادبود از قربانیان مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل گشایش یافته است.

آقای یاسا همچنان ایجاد کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه را برای رشد یک جامعۀ نیاز اساسی می‌داند.

از سوی دیگر خالد نورا، باشندۀ غرب شهر کابل نیز روز سه‌شنبه و پس از گذشت چهل روز از حمله‌ٔ اخیر به مرکز آموزشی کاج کتابخانه‌ٔ دیگری را با نام "کاج" در کابل افتتاح کرد.

یکی از کسانی که در گشایش این کتابخانه و کارزار جمع‌آوری کتاب نقش داشته و به علت نگرانی‌های امنیتی می‌خواهد نامش را در گزارش ننویسیم در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که هدف آنان از این کارزار و ایجاد کتابخانه فراهم سازی زمینۀ کتاب‌خوانی برای دختران و جوانان و یادبود از شهدای مرکز آموزشی کاج است.

در همین حال نجیب الله یوسفی، استاد یکی از مراکز آموزشی در غرب شهر کابل به رادیو آزادی می‌گوید، ایجاد چنین کتابخانه‌ها سبب ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در افغانستان خواهد شد: "تشکیل همچون کتابخانه‌هایی یک اقدام بسیار نیک و یک اقدام بسیار مبارک است. من از این کار بسیار حمایت می‌کنم، کار بسیار خوب است و باعث بلند رفتن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور می‌شود."

۴۱ روز پیش به تاریخ ۸ میزان مرکز آموزشی کاج در غرب کابل هدف حملۀ انتحاری قرار گرفت که بر اساس آمار هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در این حمله ۵۳ تن جان باختند و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

این حمله واکنش‌های گستردۀ داخلی و جهانی را در پی داشت که حتا پس از این حمله کارزاری زیر نام "کشتن هزاره‌ها را متوقف کنید" راه اندازی شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG