لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

روزنامهٔ دهیل: «به حقوق بشر و حقوق زنان افغان اولویت بدهید!»


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

روزنامهٔ اندیپندنت

  • روزنامهٔ بریتانوی اندیپندنت در تازه ترین شماره خود مطلبی را در مورد تلاش طالبان برای فعالیت داکتران زن در افغانستان به نشر رسانده است.

مقاله نویس به تشریح وضعیت یک شفاخانه زنانه در کابل پرداخته و گفته است٬ یک سال قبل زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند٬ بخش اعظم داکتران زن در شفاخانه یی که امیده مومند در آن به عنوان داکتر کار میکند٬ کشور را ترک کردند و امیده گفته است که با رفتن این داکتران فشار کاری بر سایر کارمندان شفاخانه افزایش یافته است.

روزنامه می افزاید٬ اما بانو مومند تصمیم گرفت تا در کشور باقی بماند و دورهٔ یازده ساله دروس خود را تکمیل کند و بتواند خدمات صحی را به زنان در افغانستان فراهم نماید.

اندیپندنت نوشته است که بانو مومند هرروز بیماران نسانی ولادی را معاینه می کند و در یک اتاق که گاهی در آن ازدحام نیز است٬ آن عده از زنان باردار را که با خطرات جدی رو به رو بوده و در بستر افتاده اند٬ نظارت می کند. وی همچنان در جریان شب برای ولادت های غیر طبیعی٬ عملیات سزارین را انجام میدهد.

مقاله نویس به ادامه گفته است٬ تصمیم بانو مومند برای باقی ماندن در کشور و ادامه ارائه خدمات صحی٬ به صورت حیرت آوری با درخواست طالبان نیز همخوانی دارد.
مقامات طالبان که برای ایجاد یک جامعه محافظه کار اسلامی امیدوار اند می گویند که خدمات صحی برای زنان بایستی توسط زنان صورت بگیرد. و این بدان معنی است که تعداد بیشتر داکتران زن باید آموزش ببینند.

اما به قول روزنامه٬ این هدف زمانی بر آورده شده می تواند که طالبان به مکاتب ثانوی و لیسه دختران اجازه بدهند تا آنان برای تحصیلات عالی آماده شده و در کنار سایر رشته ها٬ در بخش طبابت نیز درس بخوانند.

روزنامه امریکایی دهیل

  • روزنامه امریکایی دهیل مقالهٔ فوزیه کوفی٬ یکی از زنان عضو شورای ملی اسبق و فعالین زن را زیر عنوان: « به حقوق بشر و حقوق زنان اولویت بدهید» به نشر رسانده است.

بانو کوفی در بخشی از این مقاله خود نوشته است: طالبان از ماه اگست سال گذشته که قدرت را تصاحب کرده اند٬ فرمان های زیادی در زمینه فعالیت های زنان و دختران در افغانستان صادر نمودند که در بسیاری از موارد محدودیت های را ایجاد کرده و حق آزادی٬ زنده گی و رسیدن به آرمان های شان را از آنان گرفته است.

به قول فوزیه کوفی٬ با آنکه ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان گاهی سرخط خبر های دنیا قرار میگیرد٬ اما در کُل حقیقت زنده گی تلخ و دردناک زنان در افغانستان٬‌٬ از این هم وحشتناک تر است. به نوشته فوزیه کوفی٬ طالبان برای رسیدن به اهداف خود یک سیستم منظم خشونت بر اساس تبعیض جنسیتی را ایجاد کرده اند.

این سیستمی است که بر دور ساختن زنان و دختران از زنده گی و فعالیت های اجتماعی متمرکز است. بانو کوفی٬ وضع تعزیرات بر آموزش دختران را یک بخشی از این سیستم میداند.

این عضو اسبق شورای ملی افغانستان در پایان مقاله خود نوشته است: جامعه جهانی نمیتواند زنان را به وضعیت قبل از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر برگرداند٬ و ما اجازه نمی دهیم تخم آزادی و حقوق زنان که در جریان بیست سال گذشته با احتیاط در زمین افغانستان کشت شده است٬ توسط طالبان از بین برده شود.

XS
SM
MD
LG