لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

حکومت طالبان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی و حمام منع کرد


آرشیف - یک پارک تفریحی در شهر کابل
آرشیف - یک پارک تفریحی در شهر کابل

ماریا توتاخیل یکی از باشندگان کابل است. او می‌گوید که طالبان ابتدا زنان و دختران افغان را از تحصیل و کار منع کردند، سپس از سفر بدون محرم منع کردند و حجاب را بر آنها اجباری ساختند و حالا حتی اجازۀ حمام رفتن و تفریح را به آنها نمی‌دهند.

ماریا می‌افزاید، طالبان افغانستان را برای زنان به زندان مبدل کرده اند: "شما حرف مرا به یاد داشته باشید که قانونی دیگر اگر به خانم‌ها وضع شد این خواهد بود که خانم‌ها نمی‌توانند حتی از خانه هم بیرون شوند. آنچه را امروز گفته اند که خانم‌ها نمی‌توانند به جاهای تفریحی و حمام بروند قابل تمسخر است، باید جهانیان حرف زنان را گوشش کنند یعنی ما به یک فاجعه‌ای روان هستیم که جبران آن مشکل است. افغانستان برای خانم‌ها یک زندان است و بیش از زندان چیزی دیگری نیست."

در تصمیم اخیر وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان زنان در افغانستان از رفتن به پارک‌های تفریحی و حمام منع شده اند.

زازی: مسئولان امر بالمعروف اعلام کردند که زنان دیگر حق ورود به پارک را ندارند

حبیب جان زازی، معاون پارک حبیب‌الله زازی به رادیو آزادی گفت، مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز سه‌شنبه به آنها گفته که پارک را به روی زنان ببندند.

به گفتۀ او، طالبان با این کار خسارات مالی زیادی به آنها وارد کرده است: "مسئولان امر بالمعروف اعلام کردند که زنان دیگر حق ورود به پارک را ندارند و با این کار ما نیز آسیب زیادی می‌بینیم. ما دوصد نفر کاریگر داریم و بعد از این عواید ما نیز کم می‌شود ما مجبور هستیم که پارک را بسته کنیم."

فرهنگیار: خانواده‌ها در این هوای سرد نمی‌توانند حمام را در خانه گرم کنند، مادر و کودکان در کجا حمام کنند؟

همزمان با این صاحب یک حمام زنانه در کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید که طالبان با بستن حمام زنانه، یک لقمه نان را هم از دهان ما گرفته است: "پولی که در حمام به دست می‌آوردم خرج خانواده‌ام می‌شد و بعد از این درآمد دیگری ندارم به کی دستم را دراز کنم؟"

حمیرا فرهنگیار، رئیس سابق دانشگاه چراغ به رادیو آزادی گفت، اکثر مردم قادر به گرم کردن حمام در خانه نیستند و حمام‌ها یک سهولت برای آنها است: "زنانی که سهولت‌های حمام در خانه را دارند در این زمان عملاً حمام نمی‌روند، اما اکثر خانواده‌ها در این هوای سرد نمی‌توانند حمام را در خانه گرم کنند، مادر و کودکان در کجا حمام کنند؟"

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان می‌پذیرد که آنان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی منع کرده اند.

او دلیل این کار را نبود فضای مناسب برای زنان می‌داند: "گفته می‌شود که برای فعلاً خواهران نمی‌توانند به پارک‌های تفریحی بروند ما در پانزده ماه گذشته به طور مستمر تلاش کرده‌ایم تا فضای مناسبی برای آنها فراهم کنیم، اما به دلیل همین مشکلاتی وجود دارد. برای فعلاً به آنها گفته شده که به پارک نروند."

یک پارک تفریحی در شهر کابل. عکس از آرشیف
یک پارک تفریحی در شهر کابل. عکس از آرشیف

اما آقای مهاجر به طور مختصر به رادیو آزادی در بارۀ ممنوعیت رفتن زنان به حمام‌ها گفت: "اوکی برای فعلاً همین گونه گفته شده است."

قابل یادآوری است که از حاکمیت دوبارۀ طالبان نزدیک به پانزده ماه می‌گذرد و در این مدت بیشترین محدودیت‌ها بر زنان وضع شده اند.

این محدودیت‌ها در داخل و خارج از کشور واکنش‌هایی را برانگیخته است، اما حکومت طالبان هیچ تغییری در تصمیمات خود در مورد این محدودیت‌ها به میان نه آورده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG