لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

الاکبروف: در مورد ولایت‌های که بیشترین تولید مواد مخدر در آن صورت میگیرد٬ معلومات زیاد نداریم


تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان

سازمان ملل متحد میگوید که با گذشت بیشتر از هفت ماه از اعلان منع کشت کوکنار توسط رهبر طالبان، هنوز نیز نتایج این حکم در عمل دیده نشده و باید به آن امیدوار بود.

رئیس دفتر هماهنگی کمکهای بشری ملل متحد در افغانستان، هنگام ارایه معلومات در مورد وضعیت اقتصادی و زراعتی افغانستان در نشست اقتصادی آسیای مرکزی در قزاقستان گفت، سازمان ملل متحد تلاش میکند تا کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را در افغانستان از نزدیک نظارت کند.

رامز الاکبروف رئیس دفتر همآهنگی کمک های بشری ملل متحد در افغانستان یا (OCHA) میگوید، برای این که نتایج شفاف تری بدست آید، آنان قصد دارند که وضعیت کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را از نزدیک بررسی کنند.

"ما تا حال در مورد ولایتهای که بیشترین تولید مواد مخدر در آن صورت میگیرد جزیات و معلومات بیشتر نداریم. ما امیدوار استیم که تولید مواد مخدر کمتر شود، اما از آنجای که آمار تازه اعلان شده از سوی (UNODC) با استفاده از تصویر برداری به واسطه ستلایت جمعآوری شده و مربوط فصل قبلی است، وضعیت تولید مواد مخدر زمانی بهتر معلوم خواهد شد که ما از نزدیک وضعیت را بررسی کنیم و ببنیم که در ساحه چی جریان دارد."

رامز الاکبروف رئیس دفتر همآهنگی کمک های بشری ملل متحد در افغانستان
رامز الاکبروف رئیس دفتر همآهنگی کمک های بشری ملل متحد در افغانستان

مسوول این نهاد سازمان ملل متحد در افغانستان میگوید که دوازده ماه گذشته از لحاظ اقتصادی و بیکاری، وضعیت در افغانستان ناگوار بوده است.

به گفته وی، سازمان ملل متحد در ولایتهای که بیشترین تولید مواد مخدر صورت می گیرد، تخمهای زراعتی بدیل کوکنار را بر دهقانان توزیع کرده، اما دو تا سه سال را در بر می گیرد تا این برنامه نتیجه بدهد.

سازمان ملل متحد: در ولایتهای که بیشترین تولید مواد مخدر صورت می گیرد، تخمهای زراعتی بدیل کوکنار برای دهقانان توزیع شده است

این در حال است که به تازه گی اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته، که در سال جاری کشت کوکنار در افغانستان بیش از سی در صد افزایش یافته و دهقانان نیز پول بیشتری را از آن بدست آورده اند.


داکتر ظفر معین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر به این باور است که عادت دادن دهقانان به کشت بدیل و کمک در بدل کشت نکردن کوکنار نتایجی منفی را در پی خواهد داشت.

" به نظر من موضوع کشت بدیل یا بدیل معیشیت خیلی دقیق هم نیست، مردم افغانستان، چی کوکنار کشت میکنند یا کشت نمیکنند، همه فقیر اند و همه به انکشاف متوازن و کمک ضرورت دارند. ارتباط دادن کمکها با مسئله مواد مخدر به نظر من طوری پنداشته میشود که ما برای آنان امتیاز میدهیم. گپ خوب همین است، مواد مخدر که پدیده بد است، باید از بین برده شود و در عوض آن با تمام دهقانان کمک صورت گیرد."

طالبان پس از اعلان فرمان منسوب به رهبر شان در مورد منع کشت کوکنار در ماه حمل امسال، به شمول ایالات متحده امریکا، در تماس به شماری از کشورها از آنان خواستند که در بخش تهیه کشت بدیل برای دهقانان همکاری کنند، اما تا حال هیچ کشور جهان و منطقه با آنان کمک نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG