لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

نشریهٔ فارن پالیسی: باوجود منع کوکنار در افغانستان٬میزان کشت کوکنار رو به افزایش است


تصویر ارشیف: کشتزار کوکنار در یکی از مناطق جنوب افغانستان
تصویر ارشیف: کشتزار کوکنار در یکی از مناطق جنوب افغانستان

نشریهٔ فارن پالیسی

  • نشریهٔ فارن پالیسی مقاله یی را تحت عنوان « باوجود منع کشت کوکنار در افغانستان٬ میزان کشت کوکنار رو به افزایش است»٬ به نشر رسانده است.


لین اودنیل٬ کالم نویس و خبرنگار آسترالیایی در این مقاله گفته است که پس از تسلط دوباره طالبان به قدرت٬ تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته و قیمت آن نیز بلند رفته است.

به باور نویسنده٬ طالبان پس از بیست سال نبردی که با استفاده از قاچاق مواد مخدر تمویل می شد٬ افغانستان را بار دیگر تصاحب کردند. نویسنده می افزاید٬ طالبان ظاهرآ منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را اعلان کردند٬ اما در عوض در جریان یک سال گذشته کشت کوکنار و خرید و فروش تریاک افزایش یافته است.

در ادامه این مقاله آمده است٬ دو گزارش تازه نشر شده٬ ناتوانی دیپلومات های امریکایی را در ناکامی تغییر دادن طالبان از یک گروه مسلح به یک دولت٬ را بر ملا می سازد.

به باور نویسنده٬ میزان کشت و تولید مواد مخدر در جنوب افغانستان به پیمانه وسیع افزایش یافته است. این همان مناطقی است که قبلا میدان های گرم نبرد طالبان به شمار می رفت.

لین اودنیل در ادامه به نقل از گزارش اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل گفته است٬ فرمان ماه اپریل ملا هبت الله رهبر طالبان مبنی بر منع کشت کوکنار و استفاده از مواد خام برای تولید مواد مخدر٬ منجر به افزایش چشمگیر قیمت تریاک گردید.

گزارش اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل حاکی از آن است که با تسلط دوباره طالبان به قدرت٬ کشت کوکنار در افغانستان ۳۲ در صد افزایش یافته است.
به باور نویسنده٬ این درحالی است که ده درصد از حاصلات امسال کوکنار به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی از بین رفته است.

نویسنده مقاله در ادامه افزوده است٬ با آنکه رهبر طالبان دستور منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را صادر کرده است٬ اما دفتر سرمفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان ( سیگار) شواهدی را دریافته است که نشان می دهد امکان دارد طالبان با کسانی که در برخی از مناطق جنوب٬ کوکنار کشت کرده باشند٬ ممانعتی ایجاد نکرده اند.

نشریهٔ یورویشیا ریوو

  • نشریهٔ یورویشیا ریوو به موضوع روابط طالبان با روسیه پرداخته و روی موافقتنامه موقت اقتصادی که طالبان و مقامات روسی در ماه سپتامبر امسال امضا کردند٬ تمرکز کرده است.


نشریه٬ این موافقتنامه را بزرگ ترین توافق نامه بین المللی طالبان در بخش تجارت خوانده است. با آنکه در این توافق روسیه تعهد کرده است که به افغانستان گاز٬ گندم و روغن صادر میکند٬ اما در مورد نحوهٔ پرداخت پول و قیمت ها٬ جزییاتی ارائه نداده است.

به باور مقاله نویس٬ با آنکه توافقنامه تجارتی میان حکومت طالبان و روسیه ارزش زیادی ندارد٬ اما به عنوان ایجاد روابط همه جانبه٬ این توافق یک فرصت دیپلوماتیک به شمار می رود که به جهانیان نشان بدهد٬ طالبان منزوی نشده اند.

XS
SM
MD
LG