لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

روند جذب سربازان اردوی پیشین افغانستان به جنگ اوکراین؛ حکایت دو سرباز که آماده رفتن به میدان جنگ اند


تصویر آرشیف: سربازان اردوی پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: سربازان اردوی پیشین افغانستان

گزارش های از پیوستن سربازان و افسران اردوی اسبق افغانستان به جنگ اوکراین منتشر شده و در این میان دو تن در تماس با رادیو آزادی نیز گفته اند که در ایران به جنگ اوکراین جذب شده اند.

یکی از سربازان قطعات خاص حکومت جمهوری پیشین که در ایران زنده گی میکند میگوید که قرار است ۱۰ روز بعد برای جنگ با اوکراین به روسیه برود.

این فرد به دلیل آن‌چه که مشکلات امنیتی در برابر خودش عنوان می‌کند و نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود می‌گوید، بنابر چالش‌های امنیتی پس از حاکمیت طالبان به ایران آواره شد، اما اکنون غم نان او را مجبور کرده تا به جنگ ناخواسته برود:

"من یکی از افسران قطعات خاص افغانستان هستم، مدتی در افغانستان آوازه‌ها زیاد بود که روسیه برای جنگ با اوکراین تعدادی از قطعات خاص را انتقال می‌دهد، چون در افغانستان ما پنهان زنده‌گی می‌کردیم، جان ما در خطر بود، ما مجبور شدیم به این‌جا بیاییم و برویم در جنگ اشتراک کنیم، امکان دارد ۱۰ روز بعد ما را به روسیه انتقال بدهد، دولت ایران هم مشکل ندارد و در هماهنگی با روسیه در انتقال ما کمک می‌کند."

گروهی از سربازان آموزش دیده اردوی پیشین افغانستان
گروهی از سربازان آموزش دیده اردوی پیشین افغانستان

او ادعا می‌کند که تا اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز پیشین افغان با خانواده‌های شان عازم روسیه شدند که به‌گفته او ۱۸۰ تن آنان دو روز پیش ایران را به مقصد روسیه ترک کردند.

یکی از دیگر سربازان قطعات خاص در حکومت جمهوری پیشین که از چندین ماه در ایران بسر می‌برد به رادیو آزدی ‌می‌گوید، مشکلات امنیتی سبب شد تا او نیز به ایران بیاید و حال برای نبرد با اوکراین به روسیه برود.

یکی از سربازان اردوی پیشین افغانستان: تا اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز پیشین افغان با خانواده‌های شان عازم روسیه شدند

او که نیز نمی‌خواهد نام‌اش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "ما را در هر جای تعقیب می‌کردند و سر می‌بریدند، چندین تن از هم‌سنگران ما را بردند و سر بریدند، ما را ناجوان‌مردانه در میدان رها کردند و تنها گذاشتند، مجبور شدیم بیاییم به ایران، کشور روسیه یک برنامه درست کردند، قطعات خاص را ثبت‌نام می‌کردند می‌بردند به جنگ اوکراین چندین تن از هم‌سنگران ما هم رفتند و ما هم ثبت‌نام کردیم می‌رویم به روسیه‌."

به‌گفتهٔ این افراد، برای سربازانی که قرار است در جنگ اشتراک کنند، در شش ماه اول که آموزش می‌بینند ۲ هزار و ۵۰۰ دالر و پس از اشتراک در جنگ ۳ هزار دالر ماهانه پرداخت خواهد شد.

سربازان اردوی پیشین افغانستان توسط نیروهای امریکایی و متحدین غربی آن آموزش دیده بودند
سربازان اردوی پیشین افغانستان توسط نیروهای امریکایی و متحدین غربی آن آموزش دیده بودند

مقامات غربی می‌گویند که روسیه در جنگ اوکراین با مشکلات زیاد مواجه است و نیروهای اوکراینی بیشتر مناطقی را که مسکو در هشت ماه گذشته تصرف کرده بود، پس گرفته اند.

پیش از این نیز همواره گزارش‌ها بر این بود که از افغان‌های مهاجر و نظامیان افغان در ایران برای جنگ در سوریه و عراق استفاد می‌شوند.

این در حالی‌ست که به تازه‌گی خلیل‌الرحمن حقانی سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان نیز روز پنجشنبه در پروان در صحبت با خبرنگاران از احتمال این‌که نظامیان حکومت جمهوری پیشین که در ایران به سر می‌برند برای جنگ با اوکراین به روسیه برده شوند، سخن گفته است.

او می‌گوید: "متأسفانه من این صحبت را با آن‌ها [ایران] شریک کرده‌ام، در گذشته این سربازان به عراق و سوریه هم فرستاده شده‌اند، شاید به اوکراین نیز رفته باشند و این‌جا به صد‌ها هزار اردوی ملی آموزش داده شدند."

تا کنون این ادعاها از سوی کدام نهاد مستقل جهانی تأیید نشده و ایران هم همواره آن را رد کرده‌است.

سربازان اردوی پیشین افغانستان ادعا می کنند که طالبان آنان را در داخل کشور تعقیب می کنند و به همین دلیل به ایران مهاجر شده اند
سربازان اردوی پیشین افغانستان ادعا می کنند که طالبان آنان را در داخل کشور تعقیب می کنند و به همین دلیل به ایران مهاجر شده اند

خلیل‌الرحمن حقانی این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که سربازان پیشین از بخش‌های مختلف امنیتی از بدرفتاری، زندانی شدن، شکنجه شدن و حتی کشته شدن توسط طالبان شکایت می‌کنند.

بیشتر آن‌ها در صحبت با رادیو آزادی گفته اند که به گونهٔ پنهانی و با خانواده‌های شان زنده‌گی می‌کنند.

هرچند طالبان بارها گفته اند که عفو عمومی اعلان کرده‌اند و کسی را مجازات نمی‌کنند، اما برخی از سازمان‌های جهانی نیز به ویژه سازمان عفو بین‌الملل همواره از بدرفتاری با نظامیان پیشین، زندانی شدن، شکنجه، ناپدید شدن و کشته شدن آن‌ها پس از حاکمیت طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این‌حال، شماری از نظامیان حکومت جمهوری پیشین که در ایران و پاکستان به سر می‌برند، از جامعهٔ جهانی می‌خواهند تا به وضعیت نظامیان پیشین افغان و خانواده‌های شان در افغانستان و سایر کشورهای منطقه توجه کنند و برای‌شان زمینهٔ انتقال به کشورهای امن‌ را فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG