لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

روند اخراج اجباری بیجا شده گان داخلی از کمپ ها٬ با واکنش هایی به همراه شده است


یکی از کمپ های بیجا شده گان داخلی در ولایت پروان
یکی از کمپ های بیجا شده گان داخلی در ولایت پروان

ریچارد بنت ، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان می گوید که از درخواست شورای مهاجرین ناروی برای توقف اخراج اجباری بیجا شدگان در افغانستان حمایت می کند.

شورای مهاجرین ناروی در مورد آنچه اخراج بیجا شدگان داخلی از یک کمپ موقت در ولایت بادغیس خوانده شده ابراز نگرانی کرده است.

نیل ترنر رئیس این شورا در افغانستان شام پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان تقریباً ۲۰ هزار آوارۀ داخلی را از این کمپ بیرون رانده اند.

او به ادامه افزود:

« توقع آنها [ مقام های طالبان] از بیجا شدگان این است که به مناطق اصلی شان در این ولایت برگردند.آنها هیچ وسیلۀ برای انجام این کار ندارند. بسیاری آنها اکنون با همسایه های خود زندگی می کنند و یا در داخل و یا اطراف شهر قلعۀ نو خیمه زده اند.ما باید اطمینان حاصل کنیم که این کار در دیگر بخش های افغانستان صورت نمی گیرد، زیرا وضعیت خیلی بد است و مردم از روی مجبوریت و نه به طور داوطلبانه از خانه های خود بیجا می شوند.»

شورای مهاجرین ناروی به روز پنجشنبه در اعلامیه ای از حکومت طالبان خواست که اخراج بیشتر آوارگان داخلی را از کمپهای موقت تا زمانی متوقف کند که جایگزین های پایدار برای آنان پیدا شود.

ریچارد بینت
ریچارد بینت

در همین حال ریچارد بنت ، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در تویتی نا وقت روز پنجشنبه گفت که از این درخواست حمایت می کند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان : شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان به حدود سه و نیم میلیون تن می رسد.

مقام های طالبان اما در بارۀ اخراج آوارگان داخلی از کمپی در بادغیس هنوز چیزی نگفته اند.

رئیس شورای مهاجرین ناروی در افغانستان به رادیو آزادی همچنان گفت که خدمات اساسی در مناطقی که آوارگان داخلی باید برگردند وجود ندارد.

به گفتۀ او ، مقام ها مکلفیت دارند که بازگشت بیجاشدگان به مناطق اصلی شان به طورمناسب صورت گیرد.

در اعلامیۀ شورای مهاجرین ناروی به نقل از نیل ترنر گفته شده است که بسیاری از بیجا شدگان اخراج شده از کمپ در این هوای سرد نه غذایی برای تغذیه کودکان شان دارند و نه وسیلۀ برای گرم نگه داشتن خود.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان ، شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان به حدود سه و نیم میلیون تن می رسد.

جنگ و رویداد های طبیعی از عوامل اصلی آواره شدن مردم در این کشور خوانده می شود.

XS
SM
MD
LG