لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

صلیب سرخ: کودکان مبتلا به سینه‌وبغل و سوء تغذیه در افغانستان افزایش یافته است


آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغذیه افغان در یک مرکز صحی در کندهار
آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغذیه افغان در یک مرکز صحی در کندهار

مردی در کابل، پایتخت افغانستان با کراچی دستی‌اش کار می‌کند.

او که نخواست نامش در این گزارش گرفته شود می‌گوید، تنها نان‌آور خانوادۀ ۷ نفری‌اش است.

این مرد می‌‌گوید، در خانه کرایی زند‌ه‌گی می‌کند و پیدا کردن نان و آب و تهیۀ مواد سوخت زمستان بر شانه‌هایش سنگینی می‌کند.

او می‌افزاید: "روزانه بعضی روزها ۵۰ روپیه می‌شود بعضی روزها می‌روم همین‌طور جیب خالی. سوخت زمستان تا اکنون که نگرفته ام، دیگر قرض هم کسی نمی‌دهد، حالا همین‌قدر ببینم پناه به خدا هرچه که شد."

این مرد پایتخت‌نشین در حالی از وضعیت دشوار اقتصادی‌اش در آستانۀ فصل زمستان ابراز نگرانی می‌کند که کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) با نشر گزارش‌های ویدیویی در حساب تویتری خود از مواجه بودن مردم افغانستان با فقر شدید و سرما در زمستان پیش‌رو و افزایش بیماری کودکان خبر داده‌است.

در یکی از تویت‌های این کمیته آمده است: "مردم در افغانستان با فرا رسیدن زمستان و بدتر شدن بحران اقتصادی دست به گریبان هستند."

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ همچنان نوشته که مردم افغانستان با دو مشکل عمده، تهیۀ غذا و گرم کردن خانه‌های خود روبه‌رو هستند.

آی سی آر سی همچنان گفته که سینه‌وبغل و سوء تغذیه نزد کودکان افزایش یافته است.

سینه‌وبغل و سوء تغذیه نزد کودکان افزایش یافته است.
آی سی آر سی

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این سازمان، بیماری‌های سینه‌وبغل در میان کودکان زیر ۵ سال که در ۳۳ شفاخانۀ زیر حمایت این کمیته تداوی می‌شوند، نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

کمیته صلیب سرخ پیش از این گفته بود که سوء تغذیه اطفال در افغانستان در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹۰ درصد بیشتر شده‌است.

این کمیته دلیل افزایش سینه‌وبغل و سوء تغذیه اطفال را ناداری خانواده‌ها عنوان کرده‌است.

سوء تغذیه اطفال در افغانستان در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹۰ درصد بیشتر شده‌است.
صلیب سرخ

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ از جامعۀ جهانی می‌خواهد به کمک‌هایش برای مردم افغانستان ادامه دهد.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از تلاش‌های نهادهای کمک‌رسان و حکومت طالبان برای حمایت از مردم در فصل سرما سخن می‌گوید.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

او می‌افزاید: "در مورد کمک‌ها به مردم، مؤسسات بین‌المللی و امارت اسلامی هر دو تلاش دارد که کمک‌های خود را به مردم برسانیم، به خصوص مردم نیازمند در اطراف و اکناف کشور که است تا حد زیادی رسید‌گی هم صورت گرفته. وزارت مهاجرین، وزارت ضد حوادث و صلیب سرخ همکاری‌های خود را به مردم در آستانۀ زمستان کردند، هنوز هم این سلسله جریان دارد."

فقر در افغانستان پس از آن بیشتر دامن‌گیر مردم شده که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در این کشور، بسیاری از مردم به شمول زنان کارهای‌شان را از دست دادند و یا مجبور به ترک کشور شدند.

هرچند در این مدت نهادها و سازمان‌های کمک‌رسان همواره از توزیع کمک‌ها به مردم خبر دادند، اما شمار زیادی شهروندان افغانستان در ماه‌های اخیر از شدت ناداری و چالش‌های ناشی از آن در گفت‌وگو با رادیو آزادی نگرانی کردند.

XS
SM
MD
LG