لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

شماری از زنان: طالبان زنان معترض را لت‌وکوب کردند


اعتراض زنان و دختران در واکنش به بسته شدن پوهنتون ها به روی آنها در افغانستان
اعتراض زنان و دختران در واکنش به بسته شدن پوهنتون ها به روی آنها در افغانستان

زنان معترض ادعا می‌کنند که راهپیمایی امروز شان در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دانشجویان دختر از سوی طالبان به خشونت کشیده شد.

زنان معترض از جنبش‌های زنان مقتدر و زنان خودجوش افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر طالبان مبنی بر بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران دانشجو روز پنج‌شنبه (اول جدی) اعتراض کردند.

آنان می‌گویند که اعتراض‌شان از سوی طالبان به خشونت کشیده شد.

بصیره: طالبان باز هم اعتراض ما را به خشونت کشیدند

بصیره بیگ، یکی از زنان معترض می‌گوید، او با شماری از زنان دیگر موفق شد تا از نزد افراد طالبان فرار کند، اما برخی از زنان از سوی طالبان بازداشت شدند:
"متاسفانه طالبان باز هم اعتراض ما را به خشونت کشیدند، بسیار خشونت کردند، همه تیت پراگنده شدند، برخی از دختران را که تعداد شان معلوم نیست، فقط یک دختر را که من می‌شناسم به نام زهرا ماندگار را با خود بردند و چهار نفر دیگر نیز با او هستند، مه خودم فرار کردم و دروازه‌های خانه‌های هرکسی که باز بود داخل آن پناه بردیم."

در همین حال، انگیزه گنش و زهرا ماندگار که گفته می‌شد در جریان اعتراض از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده بودند، پس از گرفتن تعهد از سوی طالبان آزاد شدند.

انگیزه گنش در این مورد به رادیو آزدی گفت:
"چند زن که از خودشان بودند در موتر بالا کردند، ما را حوزهٔ سه کارتهٔ چهار بردند، پس از چقدر تحقیقات و پرس و پال و چند سوال مدت دو ساعت هردوی ما همانجا بودیم، باز آمدن از ما تعهد گرفتند که دیگه این کار را انجام ندهیم و ما را رها کردند."

به گفتهٔ انگیزه، سه تن دیگر از زنان معترض را به دیگر حوزه بردند که تا هنوز از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

اعتراض زنان و دختران در واکنش به بسته شدن پوهنتون ها به روی آنها در افغانستان
اعتراض زنان و دختران در واکنش به بسته شدن پوهنتون ها به روی آنها در افغانستان

این زنان معترض همچنان گفتند که برخی از خبرنگارانی که برای پوشش خبری اعتراض آنان رفته بودند، از سوی افراد طالبان بازداشت شده اند.

با این حال یکی از دیگر از زنان معترض که نمی‌خواهد نام و صدایش بنابر مشکلات امنیتی در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی آزادی گفت که علاوه بر زهرا ماندگار، زینب گنش و برخی خبرنگاران نیز از سوی طالبان بازادشت شدند.

اما حکومت طالبان تا به حال در بارۀ این ادعاها و بازداشت برخی زنان معترض و خبرنگاران چیزی نگفته است.

زنان معترض در حالی دست به تظاهرات زدند که وزارت تحصیلات عالی طالبان ناوقت روز سه‌شنبه (بیست و نهم قوس) با صدور فرمانی از همه پوهنتون‌های دولتی و خصوصی خواست که تحصیل دختران دانشجو را تا امر ثانی متوقف کنند.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است.

در کنار استعفای برخی استادان پوهنتون‌ها در واکنش به این اقدام حکومت طالبان، روز چهارشنبه برخی از دانشجویان پسر در پوهنتون ننگرهار نیز امتحانات شان را نا تمام گذاشتند.

کمیشنر عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از بستن دروازۀ پوهنتون‌ها به روی دختران از سوی طالبان به عنوان اقدام وحشتناک و بی‌رحمانه در برابر حقوق زنان یاد کرده است.

طالبان در حدود ۱۶ ماه حاکمیت‌شان مکاتب دخترانه را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند، زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی منع کردند، حجاب را بر زنان اجباری کردند و همچنان آنان را از رفتن به حمام‌های زنانه، پارک‌های تفریحی و سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی منع کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG