لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

افزایش فعالیت های تروریستی در افغانستان؛ مردم نگران و خواهان تامین امنیت اند


تصویر آرشیف: گزمه سیار طالبان در کابل
تصویر آرشیف: گزمه سیار طالبان در کابل

در پی کشته شدن فرماندۀ امنیۀ حکومت طالبان در بدخشان شماری از آگاهان نظامی و سیاسی فعالیت‌های داعش را برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه نگران کننده می‌خوانند.

به گفتۀ آنان نارضایتی از شیوه حکومتداری طالبان سبب سربازگیری و تحرکات بیشتر گروه‌های ترویستی از جمله داعش خواهد شد.

یک تن از شهروندان افغانستان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود٬ به رادیو آزادی گفت که حملات اخیر به نگرانی‌هایش افزوده است.

"باید افغانستان امنیتش مانند کشورهای دیگر گرفته شود چرا که اگر نشود برای شهروند و برای کسی که در جای مثل افغانستان زند‌گی می‌کند دیگر به خودش مناسب نمی‌داند و همواره به این فکر می‌کند که از افغانستان خارج شود".

در حمله ولایت بدخشان قوماندان امنیه طالبان به وسیله داعش کشته شد
در حمله ولایت بدخشان قوماندان امنیه طالبان به وسیله داعش کشته شد

تازه ترین حملۀ انفجاری روز دوشنبه در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان صورت گرفت که در آن به گفتۀ وزارت داخلۀ حکومت طالبان به شمول عبدالحق ابوعمر، فرماندۀ امنیۀ حکومت طالبان در بدخشان ۳ تن کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفت.

اسدالله ندیم: رویکرد سختگیرانۀ طالبان در برابر اقشار مختلف سبب شده تا زمینه برای فعالیت و سربازگیری گروه‌های تروریستی فراهم شود.

آگاهان نظام و سیاسی می‌گویند، با وضع محدودیت‌ها، ناداری و شیوه‌ای که طالبان برای حکومت‌داری انتخاب کردند، پس از این احتمال سربازگیری بیشتر و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در افغانستان بیشتر خواهد شد.

اسدالله ندیم، آگاه نظامی به رادیو آزادی گفت، رویکرد سختگیرانۀ طالبان در برابر اقشار مختلف سبب شده تا زمینه برای فعالیت و سربازگیری گروه‌های تروریستی فراهم شود.

در حقیقت رویکرد و سیاست کنونی طالبان و سختگیری طالبان نسبت به اقشار مختلف افغانستان به خصوص زنان و دختران سبب شده که شبکه‌های دهشت افگن نفس راحت بکشند و از میان مردم سربازگیری کنند."

طارق فرهادی کارشناس مسایل سیاسی نظامی
طارق فرهادی کارشناس مسایل سیاسی نظامی

در همین حال طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی نیز به این باور است که حملاتی چون انفجار در بدخشان در برابر طالبان بخشی از جنگ منافع بین گروه طالب و هم‌ردیفان پیشین آنان است که جذب دیگر گروه‌های تروریستی شده اند.

او اما از افزایش ناامنی‌ها و قربانی شدن مردم در این میان ابراز نگرانی کرد.

"عاملان این حملات از کسانی هستند که سابق در صفوف خود طالبان بودند چند سال پیش و این‌ها حالا به طرف داعش رفتند و این‌ها از حکومتداری طالبان خوش نیستند و امکان دارد این حملات بیشتر شود ، این‌ها تقریبا کسانی اند که طالبان را خوب می‌شناسند و یکجای درسال‌های گذشته جنگ می‌کردند وقتی که قشون امریکایی بود حالا بسیار پول و پیسه به طالبان رسیده مقام و این‌ها به طالبان رسیده و به این‌ها چیزی نرسیده و این‌ها زود جذب می‌شوند توسط گروه‌های دیگر و حملات می‌کنند به ضد طالبان"

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ ادعاها و نگرانی این آگاهان نظامی و سیاسی پاسخ ندادند، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که گروه داعش را شکست داده اند.

هر چند ذبیح الله مجاهد گفته بود که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه دیگر کشورها نخواهد بود، اما چندی پیش مقام‌های کشورهای آسیای میانه در نشستی در دهلی نو از موجودیت گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG