لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

ریچارد بنت: محکمۀ بین‌المللی جرایم رفتار طالبان با دختران و زنان افغان را بررسی کند


آرشیف - زنان و دختران معترض در ننگرهار خواستار بازگشایی پوهنتون‌ها به روی دختران شدند
آرشیف - زنان و دختران معترض در ننگرهار خواستار بازگشایی پوهنتون‌ها به روی دختران شدند

ریچارد بنِت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید که محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر دختران و زنان افغان را با جدیت زیر نظر دارد.

آقای بنت این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را نقض حقوق بشر خوانده است.

او دیروز دوشنبه (پنجم جدی) در گفت‌وگویی با صدای امریکا گفت که از محکمۀ بین‌المللی جرایم می‌خواهد تا برخورد و آزار و اذیت زنان بر اساس جنسیت‌شان توسط طالبان را بررسی کند.

بنت این اظهارات را پس از آن بیان می‌کند که طالبان دختران و زنان افغان را از رفتن به پوهنتون‌ها و کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرده است.

ریچارد بنِت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنِت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

از حکومت طالبان در مورد اظهارات ریچارد بنت پرسیدیم، اما سخنگویانش پاسخی ندادند.

علاوه بر این، جیمز کلیورلی، وزیر خارجۀ بریتانیا گفته که طالبان در تلاش اند تا زنان را از جامعۀ افغانستان حذف کند.

او شب گذشته در صفحه توییتر خود نوشت:
"ممنوع شدن زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی، از دسترسی میلیون‌ها افغان به کمک‌ها و تجهیزات نجات‌بخش جلوگیری می‌کند و همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد."

جیمز کلیورلی وزیر خارجه بریتانیا
جیمز کلیورلی وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجۀ بریتانیا از طالبان خواسته است تا هر چه زودتر تصمیم ممنوعیت کار دختران و زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی را لغو کنند.

طالبان روز شنبه (سوم جدی) هفته جاری دختران و زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کردند و اواخر روز سه‌شنبۀ (بیست و نهم قوس) هفته گذشته رفتن دختران به پوهنتون‌ها را نیز ممنوع اعلان کردند.

همزمان با این وزرای خارجۀ عربستان سعودی و پاکستان نیز روز گذشته (دوشنبه پنجم جدی) در گفت‌وگوی تلفونی وضعیت دختران و زنان در افغانستان را بررسی کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان اواخر دیروز دوشنبه (پنجم جدی) در یک بیانیۀ مطبوعاتی نوشت که فیصل بن فرحان و بلاول بوتو زرداری بر اهمیت تضمین حقوق زنان و مشارکت کامل و برابر آنها در همه عرصه‌های زندگی تأکید کردند.

این تاکید در حالی است که طالبان دختران و زنان افغان را از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دور کرده و در کنار ممنوعیت بر تحصیل، محدودیت‌های بسیاری را بر آنها وضع کرده است.

اما با وجود انتقاد‌های جامعۀ جهانی و اعتراض‌های داخلی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر دختران و زنان افغان، تغییری در اقدامات طالبان ایجاد نشده و آنها روز به روز به اجرای برنامه‌های خود ادامه می‌دهند.

به باور شماری از دختران و زنان افغان، طالبان می‌خواهند بار دیگر از حکومت دهۀ نود خود پیروی کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG