لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

فهرست ده رسانهٔ که قرار است محکمهٔ غیابی طالبان در مورد آنان تصمیم بگیرد٬ منتشر شد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

رادیو آزادی به فهرست ده رسانه‌ای دست یافته که وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان علیۀ آنها محکمۀ غیابی تشکیل می‌دهد.

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) یک فهرست این رسانه‌ها را با رادیو آزادی در میان گذاشته است.

در این فهرست رسانه‌هایی شامل اند که محکمۀ طالبان در مورد فعالیت و جواز‌های شان تصمیم‌گیری می‌کند.

روزنامه‌های هشت صبح، صبح کابل، اطلاعات روز و راه مدنیت، آماج نیوز، خبرگزاری‌های افغان، رها، افق و پیشگو و ویب‌سایت نیمرخ شامل این فهرست اند.

ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در مورد این فهرست و اینکه نهادهای حامی رسانه‌ها چه می‌کنند، به رادیو آزادی گفت:

"نهادهای حامی رسانه‌ها مسئولیت دفاع و تعقیب دفاعی از این رسانه‌ها را ترتیب می‌کنند، در آینده معلوم می‌شود و تصمیم همین است که بتوانیم ما از مجرای قانونی که دفاع از رسانه‌ها است دفاعیه ترتیب کنیم و خواست مشروع و قانونی خود را در پیشگاه محکمه تقدیم کنیم".

روزنامه هشت صبح یکی از جمله رسانه های است که قرار است محکمه غیابی در مورد آن تصمیم بگیرد
روزنامه هشت صبح یکی از جمله رسانه های است که قرار است محکمه غیابی در مورد آن تصمیم بگیرد

به گفتۀ آقای کریمی، نهادهای حامی رسانه‌ها تلاش می‌کنند که عدالت تأمین شود.

پیش از این وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته بود، در بارۀ ده رسانه‌‌ای محکمۀ ابتدایی تشکیل می‌دهد که مسئولان‌شان بیرون از افغانستان اند و رسانه‌هایشان به گفتۀ این وزارت از بیرون بر ضد نظام‌ نشرات می‌کنند.

قرار بود محاکمه به روز پنجشنبه صورت بگیرد٬ اما کار محکمه به تعویق افتاده است

عبدالحق حماد، رئیس نظارت رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان سه‌شنبۀ گذشته به رادیو آزادی گفته بود، محکمۀ این رسانه‌ها روز پنج‌شنبۀ برگزار می‌شود، اما انجمن ژورنالیستان افغانستان می‌گوید، تاریخ برگزاری محکمه به تعویق افتاده است.

حجت الله مجددی، مسئول این انجمن با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته که به دلیل نبود وکیل مدافع رسانه‌ها، این محکمه چند روزی به تعویق افتاده است.

"قرار بود محکمه ابتدایی کابل در غیاب تعدادی از مسوولین رسانه‌ها و حضور وکیل مدافع تصمیم اتخاذ کند که این باعث نگرانی جامعۀ رسانه‌ای افغانستان در داخل و خارج از کشور شده بود با حضور ما در جلسۀ قضایی، جلسۀ محترم قضایی تصمیم اتخاذ کرد تا نمایند‌گان نهادهای رسانه‌ای که نمایند‌گی از جامعۀ رسانه‌ای افغانستان می‌کنند، در جلسات بعدی با ارائه دفاعیه از حق رسانه‌ها دفاع کنند".

از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان تاکنون رسانه های زیادی تحت فشار قرار داشته و در این میان خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه ها با محدودیت های بیشتری مواجه بوده اند.
از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان تاکنون رسانه های زیادی تحت فشار قرار داشته و در این میان خبرنگاران و کارمندان زن در رسانه ها با محدودیت های بیشتری مواجه بوده اند.

از زمانی که طالبان برای بار دوم در افغانستان حاکم شدند، در کنار دیگر بخش‌ها بر رسانه‌ها نیز محدودیت‌هایی را وضع کردند.

حکومت طالبان افزون بر محدودیت‌ها بر خبرنگاران زن و کارمندان رسانه‌ها، دسترسی به اطلاعات را هم دشوار کرده اند.

در نزدیک به ۱۷ ماه گذشته شماری از رسانه‌های چاپی، شنیداری و دیداری به دلایل مختلف بسته شدند و صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ها افغانستان را ترک کردند.

هرچند که حکومت طالبان دلیل همه این موارد را خروج خارجی‌ها می‌شمارد، اما برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها طالبان را مسئول این همه می‌دانند.

XS
SM
MD
LG