لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

شماری از خبرنگاران: در حکومت طالبان دسترسی به اطلاعات محدود شده است


آرشیف - شماری از خبرنگاران افغان در ولایت خوست
آرشیف - شماری از خبرنگاران افغان در ولایت خوست

شماری از خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان می‌گویند که دسترسی به اطلاعات محدود شده که به‌گفته آن‌ها کار خبرنگاران و رسانه‌ها را با مشکل مواجه کرده‌است.

این خبرنگاران و نهادها تأکید می‌کنند که سخنگویان حکومت طالبان باید با رسانه‌ها همکاری کرده و اطلاعات لازم را به موقع با آن‌ها در میان بگذارند.

خبرنگار یکی از رسانه‌های خصوصی در کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: "دسترسی به اطلاعات وجود دارد، اما به اندازه انتظار رسانه‌ها و خبرنگاران نیست. بهتر است که حکومت سرپرست اطلاعات مورد نیاز را با رسانه‌ها در میان بگذارد."

نهادهای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها نیز این مشکل را تأیید می‌کنند و می‌گویند از زمانی‌که طالبان دوباره کنترل افغانستان را به دست گرفتند، دسترسی به اطلاعات محدود شده‌است، اما می‌گویند که این موضوع را بارها با سخنگویان و مقامات رسانه‌ای حکومت طالبان در میان گذاشته اند.

ظریف کریمی، رئیس نی-نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، در این باره به رادیو آزادی می‌گوید: "یک سال و چند ماه است که موضوع عدم دسترسی به اطلاعات یک معضل جدی است و خبرنگاران و رسانه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ما از طریق اعلامیه‌ها، کنفرانس‌ها و نشست‌ها با رئیس و معین نشرات و سخنگوی حکومت شریک کردیم و تأکید شده‌است که زمینه دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران فراهم کنید تا بحث دسترسی به اطلاعات در افغانستان از بین نرود."

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز عدم اشتراک‌گذاری اطلاعات از سوی حکومت طالبان با خبرنگاران و رسانه‌ها را مشکل جدی برای کار رسانه‌ها و خبرنگاران می‌داند.

سمیه ولی‌زاده، مسئول بخش عدالت‌خواهی مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که حکومت طالبان باید در عرصه اطلاع رسانی با رسانه‌ها و خبرنگاران همکاری کند.

شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل
شماری از خبرنگاران حین پوشش یک کنفرانس خبری در کابل

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، کار رسانه‌ای در کنار سایر محدودیت‌های حکومت طالبان به شدت تحت تأثیر قرار گرفت که به دلیل آن بسیاری از رسانه‌ها تعطیل و تعداد زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها افغانستان را ترک کردند یا بی‌کار شدند که موضوع دسترسی به اطلاعات نیز از مهم‌ترین عوامل آن پنداشته می‌شود.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این نگرانی‌ها گفته است که آن‌ها متعهد به همکاری با رسانه‌ها در عرصه اطلاع‌رسانی هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

او به رادیو آزادی گفت: "رسانه‌ها و خبرنگاران گاهی در مورد موضوعاتی سؤال می‌کنند که بر اساس سیاست و پالیسی ما سخنگویان نمی‌توانند در باره آن چیزی بگویند، مانند بحث آموزش و پرورش و برخی مسائل دیگر که در مورد آن فیصله شده و در مرحله تطبیق رسیده است. رسانه‌ها در موضوعاتی که قبلاً پاسخ داده شده‌است سؤال می‌کنند یا سخنگویان نمی‌خواهند در آن مورد چیزی بگویند، در بخش‌های دیگر تا حد امکان در بخش اطلاعات همکاری می‌شود."

این در حالی‌ست که در یک ماه گذشته مقامات و سخنگویان حکومت طالبان تنها به رادیو آزادی در تهیه بیش از ۳۰ گزارش در موارد مختلف پاسخ نداده اند.

شایان ذکر است که در نظام جمهوری قبلی، خبرنگاران و رسانه‌ها هر از چند گاهی در دسترسی به اطلاعات با مشکل مواجه می‌شدند و برای حل این مشکل، کمیسیون دسترسی به اطلاعات نیز ایجاد شد.

XS
SM
MD
LG