لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

شارژدافیر امریکا به فعالان حقوق زنان افغان: به آینده افغانستان کمک کنید


کرن دیکر شارژدافیر مأموریت دیپلوماتیک امریکا برای افغانستان
کرن دیکر شارژدافیر مأموریت دیپلوماتیک امریکا برای افغانستان

کرن دیکر شارژدافیر مأموریت دیپلوماتیک امریکا برای افغانستان در گفت‌وگوی تازه با شماری از فعالان حقوق زنان افغان در پاکستان از آن‌ها خواسته تا بتوانند برای آینده‌یی در افغانستان کمک کنند که در آن به حقوق همهٔ افغان‌ها احترام گذشته شود.

او که اکنون هم در پاکستان به سر می‌برد در صفحهٔ تویترش نوشته است: "در گفت‌وگوی عاطفی با زنان افغان،‌ آتشی را در چشمان آن‌ها دیدم که می‌خواهند به خانه‌های شان در افغانستان برگردند،‌ اما هراس دارند که مجبور به ازدواج اجباری شوند و از حق آموزش و کار محروم شوند، آنان می‌خواهند حقوق‌شان تضمین باشد."

زنان افغان می‌خواهند حقوق‌شان تضمین باشد.
کرن دیکر

او در ادامه نوشته که آن‌ها نیز خواستار تضمین حقوق زنان در افغانستان هستند.

کرن دیکر از زنان افغان در پاکستان خواسته است تا قوی بمانند تا زمانی‌که به افغانستان بر‌می‌گردند و در ایجاد آیندهٔ افغانستانی کمک کنند که در آن به حقوق همه افغان‌ها احترام شود.

از سویی هم برخی از فعالان حقوق زن ضمن نگرانی از محدودیت‌های روز افزون از سوی طالبان بر زنان می‌گویند، امیدوارند روزی دوباره به افغانستان برگردند و برای حقوق بشر و زنان در این کشور کار کنند،‌ اما هراس از طالبان مانع‌شان می‌شود.

راضیه بارکزی فعال حقوق زن که فعلاً در بیرون از افغانستان به سر می‌برد می‌گوید، سال‌ها به شدت برای ارتقای ظرفیت کار کرد و می‌خواست آیندهٔ روشنی در افغانستان داشته باشد، اما اکنون ناخواسته مهاجر شده‌است.

خانم بارکزی به رادیو آزادی گفت،‌ می‌خواهد روزی دوباره به افغانستان برگردد، اما با حاکمیت طالبان در افغانستان هیچ تضمینی از زنده‌گی و حقوق او وجود ندارد: "در شرایط کنونی و با حاکمیت گروه طالبان هیچ تضمینی وجود ندارد به‌خاطر جان ما، چه برسد به این‌که ما اعتماد به این داشته باشیم که حقوق ما در دایرهٔ حکومت طالبانی می‌تواند محفوظ باشد."

راضیه بارکزی می‌افزاید، فعالان حقوق زن و جوانان باید تلاش کنند تا افغانستان را از بحران کنونی نجات دهند.

وضعیت برای زنان در افغانستان با گذشت هر روز بدتر خواهد شد.
برخی فعالان حقوق زنان

با این حال برخی دیگر از فعالان حقوق زن به این باور اند که وضعیت برای زنان در افغانستان با گذشت هر روز بدتر خواهد شد.

واکنش شماری از طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان
واکنش شماری از طالبان مسلح به اعتراض شماری از زنان افغان

فاطمه مسعود عضو حزب موج تحول افغانستان و فعال حقوق زن در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حال یک طرف افغانستان مانده و طرف دیگر نظام پر از خشونت و ضرب و زور طالب، وضعیت زنان بدتر شده می‌رود، طالبان هیچ برنامهٔ برای بهبود وضعیت زنان نداشتند و یک یک قدم زنان افغانستان، زنان و دختران را از تعلیم و تحصیل، از کار از تمدن از پیشرفت و ترقی محروم کرده بروند، من مطمئن هستم وضعیت از این هم بدتر می‌شود."

خواستیم در مورد دیدار کرن دیکر شارژدافیر مأموریت دیپلوماتیک امریکا برای افغانستان و نگرانی‌ها از محدودیت‌های روز افزون بر زنان دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

اما پیش از این همواره گفته اند که در چهارچوب اصول اسلام بر تأمین حقوق زنان متعهد هستند.

نگرانی‌های زنان از افزایش محدودیت‌های طالبان در حالی مطرح می‌شود که در یک هفتهٔ گذشته طالبان دو فعال حقوق زن ظریفه یعقوبی و فرحت پوپلزی را بازداشت کردند.

همچنان به تازه‌گی زنان را از رفتن به پارک‌ها و حمام زنانه نیز منع کرده‌اند که با واکنش‌ها تندی مواجهٔ شده‌است.

زنان معترض از بیرون دستور می‌گیرند
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد گفته است که زنان معترض از بیرون دستور می‌گیرند تا بی‌باوری را ایجاد کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG