لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

امر الله صالح: میکانیزم شفاف در مصرف کمک های نقدی به افغانستان وجود ندارد


امر الله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان
امر الله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان

امر الله صالح معاون پیشین رئیس جمهور مخلوع افغانستان می گوید که میکانیزمی وجود ندارد تا اطمینان حاصل شود که پول های کمک شده از سوی سازمان ملل متحد تنها به هدف مدد رسانی بشری در اینکشور مصرف می شود.

آقای صالح در رشته تویت های دیروز (۹ جنوری) ادعا کرده که کارمندان موسسه های غیر دولتی در افغانستان بدون مداخله ریاست استخبارات حکومت طالبان مقرر شده نمی توانند.

مقام های طالبان تا هنوز در مورد اظهارات آقای صالح واکنش نشان نداده اند و با تماس های رادیو آزادی هم دستیاب نشدند تا پاسخ گویند.

امر الله صالح بدون اینکه سندی برای ادعایش ارائه کند، گفته که می تواند نام ها، تاریخ ها و جزئیات را در این مورد شریک سازد.

به ادعای آقای صالح، طالبان وزارت های معارف و صحت عامه را پُر از ملا کرده اند و اینکه بیشتر پول آنها از سوی اداره های سازمان ملل متحد تامین می شوند.

سازمان ملل متحد به طور منظم ملیون ها دالر پول نقد را به افغانستان انتقال می دهد و گفته است که از این پول برای مقاصد امداد بشری استفاده میشود
سازمان ملل متحد به طور منظم ملیون ها دالر پول نقد را به افغانستان انتقال می دهد و گفته است که از این پول برای مقاصد امداد بشری استفاده میشود

یکی دیگر از مواردی که امر الله صالح به آن اشاره کرده، همین که تمامی اداره های غیر دولتی باید در وزارت اقتصاد طالبان ثبت شوند در غیر آن برای شان اجازه فعالیت داده نخواهد شد.

سازمان ملل متحد دیروز اعلامیه ای را در مورد کمک های نقدی به کابل نشر کرد.

سازمان ملل: هیچ مبلغی در اختیار طالبان قرار نمی گیرد و به بانک مرکز افغانستان نیز داده نمیشود

در اعلامیه آمده که پول های کمک شده با افغانستان برای مصارف نهادهای مربوط سازمان ملل متحد است.

در ادامه گفته شده که هیچ پولی در اختیار طالبان و حاکمان فعلی افغانستان و یا بانک مرکزی اینکشور قرار نمی گیرد و همه کمک ها توسط اداره های سازمان ملل متحد و موسسات مدد رسانی مصرف می شوند.

در اعلامیه هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما )گفته شده که از ماه دسمبر سال ۲۰۲۱ و پس از ایجاد میکانیزم انتقال پول نقد به افغانستان،۱.۸ میلیارد دالر پول نقد به این کشور انتقال داده است.

امریکا یکی از تمویل کننده گان اصلی برنامه های کمک رسانی ملل متحد در افغانستان است.

اداره سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان ( سیگار ) در یکی از گزارش های که در ماه اکتوبر سال گذشته نشر کرده بود، انتقاد کرد که با وجود کمک یک میلیارد دالری امریکا با افغانستان پس از اگست سال ۲۰۲۱، ایالات متحده تا هنوز در مورد موثریت این کمک ها چیزی گفته نمی تواند.

XS
SM
MD
LG