لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

دیدبان حقوق بشر: بحران‌های حقوق بشری در ۲۰۲۲، باعث رنج انسانی عظیم در جهان شده‌است


آرشیف، دیدبان جهانی حقوق بشر
آرشیف، دیدبان جهانی حقوق بشر

تیرانا حسن سرپرست رئیس اجرایی دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید که بحران‌های حقوق بشری در سال ۲۰۲۲، باعث رنج انسانی عظیم در جهان شده‌است.

اما به‌گفته او، این موضوع فرصت‌های جدیدی را برای رهبری جهانی در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده‌است.

دیدبان حقوق بشر این مطلب را در گزارش سالانه خود بیان کرده که امروز پنجشنبه منتشر شده‌است.

تیرانا حسن سرپرست رئیس اجرائیه سازمان دیدبان حقوق بشر در مقدمه گزارش سالانهٔ این سازمان با اشاره به نمونهٔ جدیدی رهبری جهانی در زمینه حقوق بشر گفت که موازنه قوا در جهان تغییر کرده و دیگر نمی‌توان برای دفاع از حقوق بشر به گروه کوچکی از حکومت‌ها در بخش شمالی کره زمین تکیه کرد.

خانم حسن در ادامه گزارش خود گفت که مسئولیت به دوش کشورهای بزرگ و کوچک است تا چهارچوب حقوق بشری را در سیاست‌های خود بگنجانند و سپس با یکدیگر برای حمایت و ارتقای حقوق بشری همکاری کنند.

سرپرست رئیس بخش اجرایی سازمان دیدبان حقوق بشر همچنان افرود که سال گذشته نشان داد که همه حکومت‌ها مسئولیت اعتراض به حقوق بشر در سراسر جهان را بر عهده دارند.

تیرانا حسن سرپرست رئیس اجرائیه سازمان دیدبان حقوق بشر
تیرانا حسن سرپرست رئیس اجرائیه سازمان دیدبان حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر در این گزارش ۷۱۲ صفحه‌ای خود به وضعیت حقوق بشر در نزدیک به کشوری پرداخته که این سازمان بین‌المللی، مستقلانه در آن‌ها کار می‌کند.

در این گزارش همچنان به جنایات روسیه در جنگ اوکراین، رفتار چین با اویغورها، اقدامات طالبان که میلیون‌ها افغان را در معرض خطر گرسنه‌گی قرار داده و اعتراض‌ها در ایران به دلیل مخالفت با حجاب اجباری برای زنان به‌عنوان نمونه‌ای از بحران حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ یادآوری شده‌است.

خانم حسن گفته که بسیج جهان پیرامون جنگ روسیه در اوکراین به گفتهٔ او آن‌ها را به یاد ظرفیت فوق‌العاده می‌اندازد که حکومت‌ها به تعهدات حقوق بشری خود در مقیاس جهانی، عمل کنند.

خانم حسن افزود که مسکو، با سرکوب فعالان حقوق بشر و ضد جنگ، سرکوب مخالفان و هر گونه انتقاد از حکومت پوتین، اقدامات نظامی وحشیانه خود را در اوکراین راه اندازی کرد.

اما او گفت که یکی از نتایج مثبت اقدامات روسیه فعال کردن سیستم کامل حقوق بشر جهانی است که برای مقابله با چنین بحران‌هایی ایجاد شده‌است.

تیرانیا حسن در باره ایران گفت که اعتراضات علیه حجاب اجباری تنها بارزترین نماد سرکوب است.

اعتراض یک خانم ایرانی به حجاب
اعتراض یک خانم ایرانی به حجاب

او در ادامه گفت که تقاضای برابری که توسط زنان و دختران دانش‌آموز در ایران به راه افتاده، به جنبشی سراسری توسط مردم این کشور علیه حکومت مبدل شده‌است.

حکومتی که به گفته رئیس اجرایی سازمان دیدبان حقوق بشر، حقوق مردم را سلب کرده، اقتصاد را نادرست مدیریت کرده و مردم را به فقر کشانده است.

خانم حسن همچنین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده که به‌گفته او، با دادن دست برادرانه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، از تعهد خود برای منزوی ساختن ریاض روی پیشینه بد حقوق بشر آن، صرف نظر کرده‌است.

او همچنین گفته که حکومت بایدن، علی‌رغم لفاظی‌های خود در مورد اولویت دادن به دموکراسی و حقوق بشر در آسیا، به دلایل امنیتی و اقتصادی، انتقاد از سوء استفاده‌‌ها و افزایش اقتدارگرایی را در هند، تایلند، فیلیپین و سایر نقاط جنوب شرقی آسیا کاهش داده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG