لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

سازمان جهانی صحت: پنجصد هزار تن در افغانستان از خدمات صحی محروم شده اند


یک مرکز صحی در افغانستان. عکس از آرشیف
یک مرکز صحی در افغانستان. عکس از آرشیف

سازمان جهانی صحت در گزارشش به روز سه‌شنبه گفته است، بر اساس آمار آنها از سیزدهم جنوری ۲۰۲۳، تنها پس از بسته شدن کامل یا قسمی ۹۷ مرکز صحی، حداقل نیم میلیون تن از خدمات صحی حیاتی محروم شده اند یا دسترسی خیلی اندک دارند.

۷۹ تیم سیار صحی و ۱۸ مرکز ثابت در میان این ۹۷ مرکز ارائه خدمات صحی شامل اند که به دلیل ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیردولتی از سوی طالبان، فعالیت‌شان را به گونۀ کامل یا قسمی متوقف کرده اند.

سازمان جهانی صحت گفته است، بر اساس بررسی‌های این سازمان در ۲۸ دسمبر سال گذشته و با وضع محدودیت بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی، خدمات ۲۸۸ مرکز صحی به شمول ۲۲۶ تیم سیار به گونۀ قسمی یا کامل در افغانستان متوقف شده بود.

بر بنیاد گزارش سازمان جهانی صحت، با متوقف شدن فعالیت این شمار مرکزهای صحی، دست کم یک و نیم میلیون تن به ویژه زنان و کودکان در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم شده بود و یا دسترسی‌شان محدود شده است.

یک مرکز سیار صحی در یکی از ولسوالی های کابل - عکس از آرشیف
یک مرکز سیار صحی در یکی از ولسوالی های کابل - عکس از آرشیف

این سازمان اما در بارۀ تفاوت آمار تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ و ۱۳ جنوری ۲۰۲۳ جزئیات نداده است.

اما سازمان جهانی صحت گفته که فعالیت آنها در بخش‌های صحی همراه با کارکنان زن‌شان در این سازمان در افغانستان همچنان ادامه دارد.

در هفته اخیر ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی، حکومت طالبان با صدور فرمانی ادامۀ کار زنان در نهادهای غیردولتی را ممنوع کرد.

پس از آن شماری زیاد از نهادهای امدادرسان فعالیت‌هایشان را به گونه قسمی یا کامل در افغانستان متوقف کردند و خواهان اجازۀ کار زنان در این نهادها شدند.

تلاش‌های زیادی برای برگشت طالبان از این موضع‌شان صورت گرفت، اما تا کنون حکومت طالبان به گونۀ رسمی در بارۀ تغییر این تصمیمش چیزی نگفته است.

با این وجود سازمان حمایت از کودکان و موسسۀ پاملرنه در دو روز گذشته اعلام کردند که فعالیت‌هایشان را در بخش صحت و تغذیه با حضور کارمندان زن این سازمان‌ها از سر می‌گیرند.

حکومت طالبان به تازگی در بارۀ اجازۀ فعالیت کارمندان زن در این نهادها چیزی نگفته است، اما مقام‌های طالبان پیش از این در پاسخ به تقاضاهای سازمان‌های امدادرسان گفته بودند که برای حل این مشکل در چهارچوب شریعت اسلامی سعی می‌کنند.

این در حالیست که سازمان ملل متحد و سایر کشورهای جهان بارها پیامد محدودیت برکار زنان در اداره‌های غیردولتی را تشدید بحران بشری در افغانستان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG