لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

سفر هیئت ملل متحد به کابل؛ شماری از دختران خواستار فشار بر طالبان شدند


آرشیف - شماری از دختران و زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از دختران و زنان معترض در کابل

در حالی که هیئت عالی رتبۀ سازمان ملل متحد با شخصیت‌ها و مقام‌های مختلف طالبان در کابل دیدار کرده است، برخی از دختران افغان از این هیئت می‌خواهند که بر حکومت طالبان بقبولانند که دروازه‌های آموزش و کار را به روی دختران و زنان باز کنند.

آنان می‌گویند که اعلامیه‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی در مورد تصمیمات طالبان مبنی بر محدودیت‌ها علیۀ زنان کافی نیست و باید اقدامات عملی صورت گیرد.

زرمینه و لیدا، دو تن از شهروندان کابل به رادیو آزادی گفتند:
"سازمان ملل متحد باید بر طالبان فشار جدی وارد کند تا طالبان از تصامیم که علیه زنان گرفتن دست بکشند تا مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز تعلیمی باز شوند نهادهای کاری هم باز شوند تا آنها بتوانند به تحصیل و کار خود ادامه دهند."

"ما می‌خواهیم که این هیئت سازمان ملل در گفت‌وگو با طالبان برای پایان دادن به محدودیت‌های مختلف بر زنان، از جمله تحصیل و کار، فشار بر آنها را افزایش دهد."

این هیئت بلندپایۀ سازمان ملل متحد روز دوشنبه هفتۀ جاری به کابل رسیده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است، این هیئت به ریاست امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد پیش از سفر به افغانستان به چند کشور منطقه، کشورهای حوزۀ خلیج، آسیا و اروپا در مورد حقوق و توسعۀ پایدار برای زنان و دختران صحبت کرده است.

آقای حق گفته است که از هیئت ملل متحد خواسته شده است تا در مورد جدی بودن وضعیت دسترسی زنان و دختران افغان به کار و تحصیل پیامی به طالبان ارسال کند.

بانو امینه محمد و هیئت همراهش در این سفرش با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز دیدار کرده است.

آقای کرزی صبح امروز چهارشنبه در صفحۀ توییتر خود نوشت که در دیدار با هیئت سازمان ملل متحد، در مورد اهمیت کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، ارزش آموزش، گشایش مراکز آموزشی و تحصیلی به روی دختران و زنان و بازگشت زنان به کار گفت‌وگو کرده است.

اما در مورد دیدارهای دیگر این هیئت چیزی گفته نشده است.

شینکی کروخیل، فعال حقوق زنان و عضو ولسی جرگۀ نظام پیشین افغانستان
شینکی کروخیل، فعال حقوق زنان و عضو ولسی جرگۀ نظام پیشین افغانستان

در همین حال شینکی کروخیل، فعال حقوق زنان و عضو ولسی جرگۀ نظام پیشین افغانستان بر افزایش این سفرها تاکید می‌کند، اما می‌گوید که هیئت سازمان ملل متحد باید با زنان در افغانستان نیز دیدار کند:
"به نظر من این سفرها می‌تواند مفید باشد، زیرا باید با رهبران افراطی طالبان در مورد حقوق مشروع دختران و زنان، در صورت امکان، دیدار رو در رو داشته باشند و با آنها در مورد حقوق زنان گفت‌وگو کنند هر قدر این ملاقات‌ها زیاد شود و فشار وارد شود، مطمئنم که طالبان فکر می‌کنند که چه کار کنند، یعنی طالبان فکر نکنند که دنیا ما را پذیرفته و این موضوع را فراموش کرده است."

در همین حال شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر در گفت‌وگو با تلویزیون سی ان بی‌سی گفته، اقدامات اخیر دولت موقت طالبان تاسف بار است، اما این کشور به عنوان تنها راه برای ایجاد تغییر در افغانستان به تعامل با طالبان ادامه می‌دهد.

وی افزوده که دوحه با دیگر کشورهای اسلامی رایزنی می‌کند تا زمینۀ گفت‌وگو با رهبران طالبان در کندهار فراهم شود.

وی گفت، این کار آسانی نخواهد بود، اما مهم است که به تلاش‌های شان ادامه دهند.

در دسامبر سال گذشته، حکومت طالبان طی دو فرمان مختلف زنان و دختران را از تحصیل در پوهنتون‌ها و کار در نهادهای غیردولتی ملی و بین‌المللی منع کرد.

این تصمیم طالبان در داخل و خارج از کشور به شدت محکوم شد و در واکنش به آن چندین نهاد کمک‌رسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را متوقف کردند، اما حکومت طالبان تاکنون در تصمیم خود تغییری نه آورده است.

طالبان قبل از این نیز دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کرده‌اند، همچنین زنان را از کار در بیشتر اداره‌های دولتی منع کردند و در بسیاری از بخش‌های دیگر نیز بر زنان و دختران افغان محدودیت وضع کرده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG