لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

شکایت شماری از پناهجویان افغان در پاکستان از افزایش نرخ و نوا در این‌کشور


شماری از افراد صف بسته اند تا گندم و آرد را از یک مغازه دولتی اسلام آباد به نرخ ارزانتر از بازار بخرند.
شماری از افراد صف بسته اند تا گندم و آرد را از یک مغازه دولتی اسلام آباد به نرخ ارزانتر از بازار بخرند.

شماری از افغان‌هایی که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان به پاکستان رفته اند، از مشکلات اقتصادی و بلند رفتن بهای مواد خوراکه در این کشور شکایت دارند.

حبیب الله سرپرست یک خانوادۀ شش نفری است که مدت هفت ماه از آمدنش به پاکستان می‌گذرد.

او می‌گوید، برای طی مراحل پروندۀ پناهندگی‌اش به پاکستان آمده است و در کنار زمان‌گیر بودن طی مراحل پرونده‌اش، افزایش بهای مواد خوراکی به مشکلاتش افزوده است:
"من در ماه جون سال ۲۰۲۲ بخاطر تعقیب پروندۀ خود به پاکستان آمده ام، پسرم در امریکا است و کارهای ما را در جریان انداخته من دفتر یو ان ایچ سی آر هم انتریو دادم تمام فامیل ما شش نفر است، فعلاً قیمتی بسیار زیاد است مواد خوراکه بلند شده است هزاری کلدار ارزش خود را از دست داده و آرد، نان همه چیز قیمت شده است."

صفورا: مشکلات است کار و بار نیست مردهای ما بیکارهستند، قیمتی زیاد است هیچ چیزی را پوره کرده نمی‌توانیم

صفورا، یکی از خانم‌های افغان که از کابل به اسلام‌آباد آمده است، می‌گوید، به دلیل افزایش انفجارها و تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرد.

او نیز از افزایش بهای مواد خوراکی و نبود فرصت‌های کاری در پاکستان شکایت دارد:
"ما فعلاً در پاکستان هستیم از مجبوری آمدیم افغانستان دگه جای زندگی کردن نبود، در کورس‌ها انفجار می‌شد، فرزندان ما درس خوانده نمی‌توانستند، اینجا هم مشکلات است کار و بار نیست مردهای ما بیکارهستند، قیمتی زیاد است هیچ چیزی را پوره کرده نمی‌توانیم، یک مقدار پول را که آورده بودیم از همان پول مصرف می‌کنیم."

به گفتۀ افغان‌های مقیم پاکستان، در روزهای اخیر در یک بوری آرد ۱۵ کیلویی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ روپیه و دریک قوطی روغن ۱۵۰ روپیه افزایش آمده است.

این در حالیست که اخیراً با پائین آمدن ارزش روپیۀ پاکستانی در برابر دالر امریکایی، این کشور دچار مشکلات اقتصادی شده و این موضوع سبب افزایش بهای مواد اولیه به ویژه مواد خوراکی شده است.

بر اساس نرخ بانک‌های پاکستانی، به تاریخ ۳۰ جنوری، یک دالر امریکایی تا ۲۶۳ روپیۀ پاکستانی تبادله شده است.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان، نزدیک به سه میلیون افغان در پاکستان مهاجر هستند.

در کنار این، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هزاران افغان به دلیل مشکلات اقتصادی، امنیتی، بیکاری و تعقیب پرونده‌های پناهندگی‌شان افغانستان را ترک کرده و به پاکستان مهاجر شدند.

از سوی دیگر شماری از کشورها به شمول امریکا، جرمنی و کانادا روند پذیرش مهاجرین افغان را بیشتر ساخته و اعلام کردند که به هزاران شهروند آسیب‌پذیر افغانستان پناهندگی می‌دهند.

اما افغان‌های واجد شرایط پناهندگی این کشورها، به دلیل بسته بودن سفارت‌های این کشورها مجبور شده اند که به کشورهای همسایۀ افغانستان از جمله پاکستان بروند تا پرونده‌های شان را از این کشورها طی مراحل کنند.

اما افغان‌هایی که به این کشورها به ویژۀ به پاکستان رفته اند، با شکایت از زمانگیر بودن روند طی مراحل پرونده‌هایشان و مشکلات اقتصادی، از کشورهایشان مقصد پناهندگی‌شان و جامعۀ جهانی می‌خواهند که به مشکلات‌شان رسیدگی کنند.

XS
SM
MD
LG