لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

کارین دیکر: نشانه گرفتن آموزش، طالبان و همه را ضعیف می‌سازد


کارین دیکر شاژدافر سفارت امریکا برای افغانستان
کارین دیکر شاژدافر سفارت امریکا برای افغانستان

زهرا عظیمی فارغ صنف دوازدهم از یکی مکاتب شهر کابل است.

این دانش‌آموز دختر می‌گوید، هرچند با چالش‌های اقتصادی مواجه است، اما با آن هم تلاش داشت که برای ادامه تحصیل در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی اشتراک کند.

او به رادیو آزادی گفت، اکنون در تلاش بیرون شدن از افغانستان برای آیندۀ تحصیلی‌اش است:
"این کار طالبان که دختران را از دانش‌آموزی در دانشگاه‌های خصوصی هم منع کرده، فرقی نمی‌کند چه دولتی و چه خصوصی باشد فرقی نمی‌کند مهم اینجا است که ما را از دانش‌آموزی منع کرده و این را فکر می‌کنم یک کار نادرستی باشد که طالبان همچنین کاری می‌کنند."

تصمیم طالبان مبنی بر منع اشتراک دختران در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و بیرون از افغانستان در پی‌داشته است.

در ادامۀ این واکنش‌ها، کارین دیکر، شارژدافر سفارت امریکا برای افغانستان در توییتر خود نوشته، نشانه گرفتن آموزش، طالبان و همه را ضعیف می‌سازد و در آینده برای افغانستان فقر را به بار می‌آورد.

در بخش دیگری از توییت بانو دیکر آمده است: "این وضعیت پرسش‌های را در مورد تعهداتی به بار می‌آورد که مکاتب به زودی به روی دانش آموزان دختر باز خواهد شد."

در همین حال سفارت جاپان در افغانستان هم از حکومت طالبان خواسته در مورد این تصمیمش تجدید نظر کند‌.

بیرق جاپان
بیرق جاپان

در توییت سفارت جاپان آمده است: "ما عمیقاً از تصمیم طالبان در مورد حذف زنان دانشجو از امتحانات ورودی دانشگاه یا کانکور ناامید و مایوس هستیم."

سفارت جرمنی نیز در حساب توییتری خود نوشته که این تصمیم حکومت طالبان رنج بیشتری برای همه افغانان به بار خواهد آورد.

اما ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید این واکنش‌ها نمی‌تواند آنان را تحت فشار قرار دهد.

او در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت: "به حقوق همه افغانان در روشنایی شریعت اسلامی متعهدیم و به جهانیان صدا می‌زنیم، آن خواست‌های که مغایر شریعت اسلامی است را هیچ وقت از ما نخواهند."

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزاد گفت:
"این موضوع درست فهمانده نشده، اصلاً در امتحان کانکور کدام گپ نو گفته نشده صرف گفته شده تا اعلان بعدی آنها نیایند یعنی پلانش است، زمانی‌که اجازه به پوهنتون‌شان نهایی می‌شود امتحان‌شان هم حتماً ضروری است و باید امتحان بدهند به این معنی نیست که آنها همیشه محروم می‌مانند."

حکومت طالبان روز شنبه با فرستادن یک مکتوب رسمی از پوهنتون‌های خصوصی خواسته که به دانش‌آموزان دختر در امتحان کانکور اجازه داده نشود.

پیش از این هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم از حکومت طالبان خواسته هرچه زودتر این تصمیمش را لغو کند.

یوناما در صفحه فیسبوک خود نوشته که آخرین امر مقام‌های حاکم افغانستان مبنی بر ممنوعیت دختران از شرکت در امتحان کانکور پوهنتون‌های خصوصی، گام دیگری در مسیر اشتباه و برخلاف تعهدات قبلی است که پوهنتون‌ها ممکن در ماه مارچ به روی زنان و دختران بازگشایی شود.

XS
SM
MD
LG