لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

سفارت افغانستان در ترکیه: تلاش می‌کنم تعداد واقعی افغان‌های آسیب دیده از زلزله را دریابیم


ساختمان های ویران شده در یکی از مناطق زلزله زده ترکیه
ساختمان های ویران شده در یکی از مناطق زلزله زده ترکیه

سفارت افغانستان در ترکیه نگران سرنوشت شماری از پناهجویان افغان به دنبال زلزله مرگبار در آنکشور است.

پسرلی حکیمی قونسل سفارت افغانستان در شهر انقره در پیامی به رادیو آزادی تائید کرد که ۳۵ مورد تلفات افغان ها به روز جمعه (۲۲ دلو) در ولایت ادیامان ثبت شد.

آقای حکیمی افزود که تا اکنون شمار مجموعی شهروندان افغانستان را که در زلزله ترکیه جان باخته اند، تائید کرده نمی تواند.

پیش از این برخی رسانه ها، شمار تلفات را به نقل از اتحادیه پناهجویان افغان در ترکیه گزارش داده بودند که شاید از ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از شهروندان افغانستان در نتیجه زلزله اخیر در آنکشور کشته شده باشند٬ اما قونسل سفارت افغانستان در انقره به رادیو آزادی گفت که این آمار را تائید کرده نمی تواند زیرا شمار قربانیان در حال تغییر است.

گزارش های تایید ناشده: دوصد تا سه صد افغان در زلزله ترکیه جان داده اند

" هنگامی که هیئت ما به محل رویداد ها برود و وضعیت را بررسی کند، شاید در آن زمان تائید کرده بتوانیم. اما آوازه های وجود دارد که برخی ها شمار تلفات را ۲۰۰ تن می گویند، شمار دیگر ۳۰۰ تن می گویند. حتی برخی ها بیشتر از ۳۰۰ قربانی می دانند. این را به صورت کامل تائید کرده نمی توانیم اما تخمین می شود که شمار قربانیان افزایش یابد."

زلزله مرگبار روز دوشنبه آسیب های فراوانی به حداقل ده شهر ترکیه وارد کرده است
زلزله مرگبار روز دوشنبه آسیب های فراوانی به حداقل ده شهر ترکیه وارد کرده است

سفارت افغانستان در انقره می گوید که سفر های هیئت هایش به چندین شهر ادامه دارد تا آنها آمار دقیق قربانیان را به دست آورند.

پیش از این مرگ ۸۰ تن از پناهجویان افغان در نتیجه زلزله اخیر ترکیه تائید شده بود و با تلفات ثبت شده در ولایت ادیامان، اکنون آمار رسمی تلفات افغان ها در این رویداد به ۱۱۵ تن رسیده.

بر اساس تخمین کمیشنری عالی سازمان ملل متحد حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی افغان در ترکیه بسر می برند که اضافه از نیمی از آنها اسناد قانونی در دست ندارند.

بیشتر این پناهجویان در ولایت های فقیر نشین ترکیه پناه گزین استند، مناطقی که در نتیجه زلزله دوشنبه گذشته زیان های خیلی شدید را متحمل شد و در نتیجه ده ها هزار تن، قربانی، زخمی و یا ناپدید شدند.

XS
SM
MD
LG