لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

گزارش کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا درمورد خروج از افغانستان منتشر شد


پروسه تخلیه افغانها از میدان هوایی کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱
پروسه تخلیه افغانها از میدان هوایی کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱

کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا گزارش خروج‌اش از افغانستان را روز گذشته نشر کرده‌است.

در این گزارش به باقی ماندن متحدان افغان بریتانیا در افغانستان با توجه به خطرات موجود اشاره کرده و از دولت بریتانیا خواسته است آنان را هرچه زودتر انتقال دهد.

یک تن از خبرنگاران پیشین "بی‌بی‌سی" که نمی‌خواهد در این گزارش از او نام گرفته شود، می‌گوید بیشتر از ۲۱ سال با این رسانه همکار بوده است:

"وقتی‌که پروسه تخلیه شروع شد ما باز مراجعه کردیم، ما مستحق هستیم گفتند که ما در قبال شما مسئولیت نداریم شما چون استعفا دادید و فعلاً کارمند برحال ما نیستید".

به‌گفته این خبرنگار او در سال ۲۰۱۵ از بی‌بی‌سی استعفا داده بود و در انستتیوت صلح و جنگ کشور انگلیس همکار شده بود و سال‌های اخیر تا ۱۵ اگست ۲۰۲۱ در رادیو تلویزیون ملی افغانستان کار می‌کرد.

به‌گفته او بعد از سقوط هم مدتی برای بار دوم همکار بی‌بی‌سی شد، اما به او و تعدادی دیگر از خبرنگاران پیشین این رسانه برای شامل شدن به پروسه تخلیه پاسخ منفی بوده است.

او می‌گوید اکنون در یکی از کشورهای همسایه و با شرایط دشوار زنده‌گی می‌کند.

پروسه تخلیه از افغانستان پر جنجال و با انتقاد های فراوانی به همراه بود
پروسه تخلیه از افغانستان پر جنجال و با انتقاد های فراوانی به همراه بود

به‌گفته این خبرنگار همکار با رسانه‌های زیر حمایت بریتانیا سرنوشت‌شان اکنون به پاسخی بستگی دارد که وکلای‌شان به آنان خواهند داد.

او می‌گوید: "۸ یا ۹ خبرنگاری که از جمله دوستان نزدیک بودیم و همه ما با بی‌بی‌سی قطع رابطه کرده بودیم یکجا شدیم و یک گروپ ساختیم، بالاخره یک درخواست دسته جمعی بها ادره ارپ ARAP بریتانیا دادیم که آنان مسئولیت تخلیه را داشتند، در آغاز آنان ما را رد کردند و گفتند شما مستحق نیستید و اکنون از خود وکیل گرفتیم هشت خانواده و وکلای ما تا حالا در محاکم سرگردان هستند."

بریتانیا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در حضورش در افغانستان ۲۷.۷ میلیارد پوند هم هزینه مالی متقبل گردیده است.

امان‌الله نصرت هم می‌گوید ۸ سال با دفتر «IWPR» تحت حمایت بریتانیا همکار بوده و تا هنوز در افغانستان است و با تهدیدات امنیتی روبروست.

او همچنان می‌گوید دولت انگلیس برای انتقال‌اش همکاری نکرده است.

به گفته نصرت ای دبلیو پی آر او و چند همکار دیگرش را شامل پروسه پی تو امریکا کرده که تا کنون با گذشت بیشتر از یک سال حتی همکارانش که به کشورهای دیگر برای طی مراحل کیس‌هایشان رفتند بی‌سرنوشت اند.

"به کشور انگلستان ما تماس‌ها داشتیم و ایمیل‌ها روان کردیم، از طرف دفتر خود ما هیچ پاسخی دریافت نکردیم و دفتر ما به ما گفتند که شما با خود حکومت انگلستان کار نکردین، این یک انجو است و شما با انجو کار کردید، به همین خاطر شما شامل کدام پروسه دولت انگلستان نمی‌شوید."

بسیاری از کسانی که از پروسه انتقال به دور مانده اند می گویند که در بسیاری از موارد افراد غیر مستحق منتقل شده اند
بسیاری از کسانی که از پروسه انتقال به دور مانده اند می گویند که در بسیاری از موارد افراد غیر مستحق منتقل شده اند

این درحالی‌ست که کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا در گزارش خروج از افغانستان‌اش که دیروز نشر کرده گفته است چندین هزار افغان واجد شرایط که باید تخلیه شوند در افغانستان و در خطر اند.

در این گزارش به مأموریت بریتانیا در افغانستان نیز پرداخته شده و آمده که ۱۵۰ هزار سرباز بریتانیایی ۲۰ سال در افغانستان وظیفه انجام دادند که ۴۵۷ تن آنان در جریان انجام وظیفه کشته شدند.

بر بنیاد گزارش یاد شده بریتانیا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در حضورش در افغانستان ۲۷.۷ میلیارد پوند هم هزینه مالی متقبل گردیده است.

این کمیته در گزارش‌اش همچنان ابراز نگرانی کرده که افغانستان یک بار دیگر در حال مبدل شدن به بستر مناسب برای تروریستان شده است.

پارلمان بریتانیا در حالی از باقی ماندن هزاران تن از افغانان واجد شرایط انتقال از افغانستان ابراز نگرانی کرده که انتظار می‌رفت پی از سقوط افغانستان به دست طالبان، روند تخلیه با سرعت بیشتر انجام شود، اما با گذشت یک سال و هفت ماه هنوز هم هزارن افغان متحد کشورهای عضو ناتو یا در افغانستان یا در کشورهای دیگر در حالت بی‌سرنوشتی و ترس از خطرات احتمالی بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG