لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

گروه جنوب آسیا٬ طالبان را به از بین بردن موازین حمایت از حقوق بشر و اقلیت ها متهم کرد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نتایج یک گزارش گروه جنوب آسیا نشان می‌دهد که حاکمیت طالبان در افغانستان سبب برچیده شدن تأمین حقوق بشر و قانون اساسی در این کشور شده است.

گروه جنوب آسیا (The South Asia Collective) با نشر گزارش سال ۲۰۲۲ اش در مورد اقلیت‌ها در جنوب آسیا گفته طالبان تمام میکانیزم‌های پاسخگویی برای تضمین حمایت از حقوق بشر را از بین برده اند.

گروه جنوب آسیا گروهی از فعالان حقوق بشر و سازمان هایی حقوق بشری است که از اواخر سال ۲۰۱۵ وضعیت اقلیت‌های مذهبی، زبانی، قومی، طبقه‌ای و جنسیتی را در کشورهای جنوب آسیا مستندسازی می‌کند.

در گزارش گروه جنوب آسیا همچنان آمده که طالبان در افغانستان نه تنها حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم را زیرپا گذاشته اند بلکه به گفته این گزارش، اقدامات "ظالمانه" طالبان سبب به میان آمدن بحران بشری در این کشور شده است.

حکومت طالبان دروازه های پوهنتون ها را به روی زنان و دختران بسته است و به دانش آموزان دختر بالا تر از صنف ششم اجازه نمی دهد که به دروس خود ادامه بدهند
حکومت طالبان دروازه های پوهنتون ها را به روی زنان و دختران بسته است و به دانش آموزان دختر بالا تر از صنف ششم اجازه نمی دهد که به دروس خود ادامه بدهند


در ادامه آمده که طالبان هیچ حمایت برای اقلیت‌ها قایل نیستند و قوۀ قضاییه را به محاکم صحرایی تقلیل داده اند، مدافعان حقوق بشر را که هنوز در افغانستان اند، تحت نظارت شدید قرار داده اند، کشتارهای غیرقانونی و کوچ اجباری وجود داشته و حقوق زنان به طور کامل محدود شده است.

این گزارش را ویب سایت اطلاعاتی دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) هم نشر کرده است.

گزارش گروه جنوب آسیا: طالبان تمام میکانیزم‌های پاسخگویی برای تضمین حمایت از حقوق بشر را از بین برده اند.

شماری از مدافعان حقوق بشر با تأیید موارد این گزارش می‌گویند، جهان نباید نظاره‌گر این وضعیت در افغانستان باشد و بر طالبان فشار وارد کند تا آنان از نقض حقوق بشری دست بردار شوند.

شگوفه کاکر، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر به رادیو آزادی گفت:

"آنچه را که گروه جنوب آسیا بیان کرده تأیید می‌کنم بلی حقوق بشر در افغانستان به شدت نقض می‌شود و جهان نظاره گر آن است بخاطر که دیگر حقوق بشر نقض نشود کشورهای جهان بالای طالبان فشارهای را وضع کنند تا آنها از نقض کردن حقوق مردم دست بردار شوند."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

اما حکومت طالبان با رد این ادعا‌ها می‌گوید، مردم از تمام حقوقی که شریعت اسلام برای آنها قایل شده برخوردار اند و مشکلات موجود اقتصادی در افغانستان عوامل خارجی دارد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:

"در مورد مسایل اقتصادی و بشری تمام مشکلات که در اینجا وجود دارد ریشه در عوامل خارجی دارد، محدودیت‌هایی که از بیرون وضع شده که اثرات منفی و ناگوار مستقیم بر مردم افغانستان دارد، این گونه برداشت‌ها وادعا‌هایی که صورت می‌گیرد ما آن را رد می‌کنیم، امارت اسلامی در چوکات اصول اسلامی به تمام حقوق اتباع کشور خود از هر قشری که باشد، متعهد است."

این درحالیست که همواره انتقادهایی از نقض حقوق بشر در افغانستان از سوی طالبان وجود داشته و هیچ کشوری تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و جامعۀ جهانی تأمین حقوق زنان و حقوق بشر را از شرط‌های اساسی در این مورد خوانده است.

XS
SM
MD
LG