لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

نگرانی عفو بین‌الملل و ادارۀ زنان ملل متحد از وضعیت زنان و دختران در حاکمیت طالبان


آرشیف، شماری از زنان نیازمند حین انتظار برای بدست آوردن کمک
آرشیف، شماری از زنان نیازمند حین انتظار برای بدست آوردن کمک

سازمان عفو بین‌الملل و ادارۀ سازمان ملل متحد برای برابری جنستی و توانمندسازی زنان (زنان سازمان ملل متحد) بار دیگر از وضعیت زنان و دختران در افغانستان زیر حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کردند.

این دو نهاد در تویت‌های جداگانه با اشاره به ممنوعیت زنان افغان از حقوق‌شان، تأکید کردند که محدودیت‌های موجود دسترسی فعالان حقوق بشر را به زنان و دختران نیازمند تحت تأثیر قرار داده است.

زنانی‌که خانواده‌ها را سرپرستی می‌کنند با مشکل عدم دریافت کمک‌ها روبه‌رو اند
اداره زنان سازمان ملل متحد

اداره زنان سازمان ملل متحد در تویتر خود نوشته است، "زنانی‌که خانواده‌ها را سرپرستی می‌کنند با مشکل عدم دریافت کمک‌ها روبه‌رو اند، به صدای آنان گوش داده نمی‌شود و به نیازمندی‌هایشان رسیدگی نمی‌شود".

در بخشی از تویت این نهاد همچنان آمده است، "محدودیت‌ها بر حق فعالیت، کار و آموزش زنان تأثیرات فاجعه‌باری بر فعالیت کسانی گذاشته که می‌خواهند این کمک‌ها را به زنان و دختران برسانند".

سازمان عفو بین‌الملل هم روز گذشته در حساب تویتری خود نوشته که طالبان زنان و دختران را از حقوق ورزش کردن، رفتن به ورزش‌گاه‌ها، ظاهر شدن در تلویزیون، کار در انجوها، رفتن به پوهنتون و مکتب، دسترسی به خدمات صحی و سفر بدون محرم در فاصلۀ بیش از ۷۲ کیلومتر منع کرده‌اند.

برخی فعالان حقوق زن اما می‌گویند، موضوع ممنوعیت و محدودیت حقوق زنان افغان با اظهار نظر، انتقاد و واکنش حل شدنی نیست.

محبوبه سراج به رادیو آزادی گفت، باید حکومت طالبان و زنان افغان به مذاکره بپردازند.

موضوع ممنوعیت و محدودیت حقوق زنان افغان با اظهار نظر، انتقاد و واکنش حل شدنی نیست.
برخی فعالان حقوق زن

او می‌افزاید: "من می‌گویم ما بتوانیم در مابین یک مذاکره درآییم هر رقم مذاکره‌ای که امکان دارد در مابین آن یک دفعه درآییم ببینیم که چه می‌شود، همین‌ها [طالبان] را مجبور کنیم که همراه ما گپ بزنند همراه زن و مرد افغانستان همراه امریکایی‌ها گپ زدن بی‌فایده است، همراه ما باید گپ بزنند که ما یک‌بار روبه‌روی آنان بنشینیم و بگویم در کجا هستیم، شما در کجا هستید چی‌ می‌خواهید بکنید این رقم که نمی‌شود این‌ها ما را به عنوان اتباع افغانستان حساب نمی‌کنند."

محبوبه سراج
محبوبه سراج

راضیه بارکزی، اما به این باور است که باید فرصت‌دهی به طالبان کم شود تا اقدامات جدی در برابر حکومت طالبان ورق را به نفع زنان و دختران افغان بچرخاند.

راضیه بارکزی می‌گوید: "ابراز نگرانی بسنده نیست، ما بار بار در طول یک‌ونیم سال گذشته تأکید کردیم که ابراز نگرانی، تقبیح و فرصت‌دهی برای طالبان درست نیست، بنابر این باید اقدامات جدی‌تر صورت بگیرد وگر نه می‌دانید که زنان از کوچک‌ترین امکانات زندگی و کوچک‌ترین امتیازات زندگی در افغانستان محروم اند."

راضیه بارکزی افزود تداوم این وضعیت محرومیت‌های زنان و دختران افغان را شدیدتر می‌کند.

تداوم این وضعیت محرومیت‌های زنان و دختران افغان را شدیدتر می‌کند.
راضیه بارکزی

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، بلال کریمی معاون او و انعام‌الله سمنگانی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این زمینه پاسخ ندادند.

پیش از این اما حکومت طالبان بارها گفته که به حقوق زنان و دختران افغان مطابق به شریعت اسلامی پایبند است.

چیزی‌که زنان و دختران افغان، فعالان حقوق بشر و جامعۀ جهانی از نبود آن در زندگی زنان و دختران افغان شاکی اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG