لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

سازمان عفو بین الملل: طالبان با وضع محدودیت ها٬ به بازداشت و اذیت خبرنگاران ادامه داده اند


برخی از رسانه های تصویری افغانستان
برخی از رسانه های تصویری افغانستان

بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل مدعی است که طالبان محدودیت‌های رسانه‌ای را افزایش داده و اخیراً روزنامه‌نگاران و برخی از فعالان دیگر را بازداشت، آزار و اذیت کرده و کشته اند.

این سازمان خواسته است که طالبان در برابر این موضوع باید پاسخگو باشند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنان گفته است که طالبان به تعهدادت‌شان در زمینهٔ تأمین حقوق افغان‌ها عمل نکرده و برعکس، آن‌ها را از بسیاری از حقوق محروم کرده‌اند.

یکی از نزدیکان محمدیار مجروح خبرنگاری که روز سه‌شنبه هفته‌ٔ گذشته از سوی حکومت طالبان بازداشت شده‌است، می‌گوید که تا کنون هیچ اطلاعی در مورد وی ندارند.

او که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدایش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که اعضای خانواده‌اش چندین بار به اداره استخبارات کندهار رفتند، اما موفق نشدند مجروح را ببینند.

در این مورد از سخنگوی والی کندهار نیز پرسیدیم، اما وی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

برعلاوهٔ آقای مجروح، خیرالله پرهر، خبرنگار مستقل و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانس پرس نیز در حال حاضر در زندان طالبان به سر می‌برند.

استاد اسماعیل مشعل نیز از سوی طالبان بازداشت و در کابل زندانی شده است
استاد اسماعیل مشعل نیز از سوی طالبان بازداشت و در کابل زندانی شده است

به همین ترتیب، ادعا می شود که حکومت طالبان تعدادی دیگر از فعالان در عرصه‌های مختلف از جمله اسماعیل مشعل استاد دانشگاه، نرگس سادات فعال مدنی و زکریا اصولی نویسنده را نیز زندانی کرده‌است.

حامد عبیدی، رئیس سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان نیز ادعا می‌کند که در افغانستان حق آزادی بیان از مردم سلب شده و به همین علت خبرنگاران و دیگر فعالان تحت فشار شدید قرار دارند:

"این حق را فقط به کسانی می‌دهند که به نفع نظام حرف می‌زنند، اما کسانی‌که انتقاد می‌کنند و حقیقت را منتشر می‌کنند، به شدت محدود می‌شوند، اگر به اظهارات سخنگویان نظام حاکم در رسانه‌ها نگاه کنید، خبرنگاران را مستقیماً تهدید می‌کنند تا جای برخی از خبرنگاران تحت تعقیب، بازداشت و آزار و اذیت قرار می‌گیرند."

آقای عبید می‌افزاید که محدودیت‌های حکومت طالبان، خبرنگاران را مجبور کرده که گزارش‌های شان را سانسور کنند یا روی برخی موضوعات هیچ کار نکنند.

او از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، به شمول سازمان ملل متحد، می‌خواهد که حکومت طالبان را برای برداشتن محدودیت‌های آزادی بیان تحت فشار قرار دهند.

حامد عبیدی
حامد عبیدی

از سوی دیگر، حجت‌الله مجددی رئیس اتحادیهٔ خبرنگاران مستقل افغانستان نیز از حکومت طالبان می‌خواهد که به جای زندانی کردن خبرنگاران، از طریق کمیسیون تخلفات رسانه‌ای به پرونده‌های آنان رسیدگی کند:

"بر اساس اصول، اگر خبرنگار هر مشکلی دارد، بهتر است موضوع را از طریق وزارت اطلاعات و فرهنگ و کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای پیگیری کنند تا رسانه‌ها و خبرنگاران نیز از اتهامات وارده به آن‌ها با خبر شوند."

از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در مورد ادعای اخیر سازمان عفو بین‌الملل پرسیدیم، اما او به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

هرچند مقام‌های طالبان همواره گفته اند که به حقوق همه افغان‌ها در چهارچوب شریعت اسلام و قانون متعهد هستند و هیچ خطری از سوی آن‌ها متوجهٔ کسی نیست، اما با آن هم بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی هر از گاهی در گزارش‌ها و اعلامیه‌های شان ادعا کرده‌اند که طالبان خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشر، مقام‌های پیشین و نظامیان را تهدید، زندانی و حتی کشته اند، اما طالبان همواره چنین ادعاهایی را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG